دوره 13، شماره 1 - ( بهار 1389 )                   جلد 13 شماره 1 صفحات 48-40 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

The Use of FOCUS-PDCA in Primary Health Care Performance Improvement: Case Study of East Azerbaijan Health Centers . Hakim 2010; 13 (1) :40-48
URL: http://hakim.tums.ac.ir/article-1-612-fa.html
مصطفی فرح‌بخش ، جعفر صادق تبریزی ، علیرضا نیک‌نیاز . بکارگیری روش FOCUS-PDCA در بهبود عملکرد مراقبت‌های اولیه بهداشتی- مطالعه موردی مرکز بهداشت استان آذربایجان شرقی. تحقیقات نظام سلامت حکیم. 1389; 13 (1) :40-48

URL: http://hakim.tums.ac.ir/article-1-612-fa.html


1- ، mfarahbakhsh@gmail.com
چکیده:   (32968 مشاهده)

مقدمه: مدیریت کیفیت با ارایه ابزارهای کاربردی در جهت رضایت مشتری گام برمی‌دارد. یکی از روش های ارتقاء فرآیند، FOCUS-PDCA است که توسط انجمن بیمارستان‌های آمریکا در سال 1989 تدوین شد. این مقاله به صورت گزارش موردی، روش اجرای ارتقاء مستمر کیفیت و ارزشیابی آن را در نظام مراقبت‌های اولیه بهداشتی در استان آذربایجان شرقی تشریح می‌نماید.

روش کار: ارتقاء مستمر کیفیت با تشکیل کمیته‌های هماهنگی و برنامه‌ریزی، ایجاد شبکه یادگیری، آموزش آبشاری کارکنان و ارتقاء فرآیندهای کلیدی انجام شد.260 فرآیند ارتقاء‌ یافته در سال‌های 1380 –1379 در سطح خانه بهداشت، مرکز بهداشتی درمانی و مرکز بهداشت شهرستان با چک‌لیست اختصاصی مورد بررسی قرار گرفت و نوع فرآیندها، تیم ارتقاء، درستی ابزارهای مورد استفاده، مشارکت مردم و جامعه، مقدار ارتقاء، شاخص ارزشیابی و استراتژی ارتقاء بررسی شد.

یافته‌ها: ارزشیابی استقرار مدیریت کیفیت بعد از پنج سال، انطباق و هم‌سویی فرهنگ سازمانی با کیفیت را نشان داد. بیشترین تغییر در روحیه مشارکت‌پذیری کارکنان، ارتباط مؤثر مدیران و کارکنان، فرهنگ کار تیمی، انتقادپذیری، توجه به صدای مشتری و استانداردسازی فرآیندها صورت گرفته بود. ارتقاء مستمر کیفیت ادبیات رایج مدیران و کارکنان را تغییر داد و واژه‌های کیفیت، مشتری‌محوری و مدیریت مبتنی بر فرآیندها را تا سطح ارایه خدمت نفوذ داد. میانگین اعضای تیم 8/5 نفر بود. از نمودار کنترل (ابزار آماری برای کنترل عملکرد فرآیند) در 43% موارد استفاده شد.

نتیجه‌گیری: برای ایجاد فرهنگ ارتقاء کیفیت مستمر، آموزش و توانمندسازی ارایه‌دهندگان خدمات سلامت امری ضروری است. FOCUS-PDCA روشی آسان برای ارتقاء عملکرد فرآیندها است و به سهولت می‌توان آن را به مدیران و کارکنان آموزش داد.

 

متن کامل [PDF 336 kb]   (6535 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی |
دریافت: 1389/4/23 | انتشار: 1389/1/26

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه پژوهشی حکیم می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Hakim Journal

Designed & Developed by : Yektaweb