دوره 14، شماره 2 - ( تابستان 1390 )                   جلد 14 شماره 2 صفحات 88-78 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

VaezMahdavi MR, Salarianzadeh MH, Sadr F. Assessment of Systematic Accountability to Citizens in Tehran- . Hakim 2011; 14 (2) :78-88
URL: http://hakim.tums.ac.ir/article-1-813-fa.html
محمدرضا واعظ‌مهدوی ، محمدحسین سالاریان‌زاده ، فرهاد صدر . ارزیابی پاسخگویی نظام‌مند به شهروندان در شهر تهران مطالعه Urban HEART. تحقیقات نظام سلامت حکیم. 1390; 14 (2) :78-88

URL: http://hakim.tums.ac.ir/article-1-813-fa.html


1- ، mhsalarianzadeh@yahoo.com
چکیده:   (15034 مشاهده)

   

  مقدمه: مناطق کم برخوردار شهری، نماد‌های عینی بی‌عدالتی محسوب می‌شوند. این موضوع حاصل برآمد سیاست‌ها و
ساز و کارهای موجود اقتصادی- اجتماعی و ناکارآمدی نظام و ساختار مدیریت شهری است. نبود ساز و کار عملی برای سنجش عدالت و شناسایی و انتخاب مداخلات مناسب برای رفع بی‌عدالتی، توسعه شهری را با مشکل و سیاست‌گذاران را با عدم اطمینان از درستی انتخاب خود و مشارکت ذی‌نفعان را با موانعی روبرو ساخته است. این مطالعه با هدف افزایش مشارکت مردم، توسعه همکاری بین‌بخشی و تقویت توان سیاست‌گذاران برای شناخت دقیق مخاطرات اجتماعی و پیامدهای آنها به ویژه آثار بی‌عدالتی و رفع آن، به بررسی شاخص‌های حاکمیت شهری شهر تهران پرداخته است تا زمینه تغییرات در فرآیندها و ترتیبات نهادی به منظور نیل به حاکمیت خوب و عادلانه شهری را مهیا سازد.

  روش کار: این پژوهش توصیفی بر اساس رویکرد حکم‌روایی در الگوی Urban HEART به عنوان چارچوب سنجش عدالت در شهر و عملکرد مناطق 22گانه شهرداری تهران در زمینه‌های پاسخگویی نظام‌مند و شفاف به شهروندان، مشارکت اجتماعی آنان، میزان فعالیت‌های استاندارد و رضایت‌مندی شهروندان با استفاده از تحلیل ثانویه اسناد و داد‌ه‌های شهرداری‌های مناطق، معاونت‌های کل و سازمان‌های وابسته و نظرسنجی‌ها و افکارسنجی‌های صورت گرفته در سال 1386 توسط مراکز رسیدگی به درخواست‌ها و شکایات و پایگاه‌های تحقیقاتی صورت گرفت. سنجش معیار میزان فرآیندهای استاندارد، به شیوه پیمایشی صورت گرفت.

  یافته‌ها: مطالعه نشان داد میزان رضایت شهروندان از عملکرد شهرداری تهران حدود 57% یعنی در حد متوسط رو به پایین، مشارکت اجتماعی آنها در ارتقای خدمات شهرداری معادل 1/87%، گزارش‌دهی نظام‌مند شهرداری برابر 37/3 از 10 یعنی ضعیف، و ارزیابی وضعیت شش فرآیند استاندارد " نه چندان مناسب " بوده است.

  نتیجه‌گیری: بررسی شاخص‌های حیطه‌ حاکمیت از منظر عدالت به تفکیک مناطق 22گانه شهرداری تهران نشان می‌دهد که عملکرد کلی شهرداری در سال 1386 در محورهای پاسخگویی، مشارکت با مردم، رضایت‌مندی شهروندان و استاندارد عمل کردن، حدود 32/55% بوده که بیانگر عملکرد متوسط است.

 

واژه‌های کلیدی: حاکمیت، عدالت، شهرداری، ارزیابی
متن کامل [PDF 369 kb]   (3301 دریافت)    

دریافت: 1390/6/22 | انتشار: 1390/4/24

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه پژوهشی حکیم می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Hakim Journal

Designed & Developed by : Yektaweb