دوره 12، شماره 3 - ( پاييز 1388 )                   جلد 12 شماره 3 صفحات 9-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

A Practical Model of Political Mapping in Road Traffic Injury in Iran in 2008 . Hakim 2009; 12 (3) :1-9
URL: http://hakim.tums.ac.ir/article-1-543-fa.html
حمید سوری ، الهه عینی ، عباسعلی موحدی‌نژاد ، سعاد محفوظ‌پور ، محمد موحدی ، منصور رضازاده‌آذری ، و همکاران.. ارایه الگوی عملی نقشه سیاست‌گذاری در سوانح ترافیکی کشور در سال 1387. تحقیقات نظام سلامت حکیم. 1388; 12 (3) :1-9

URL: http://hakim.tums.ac.ir/article-1-543-fa.html


1- ، hsoori@yahoo.com
چکیده:   (11943 مشاهده)

مقدمه: هدف از این مطالعه تعیین و ارایه الگوی عملی نقشه سیاست‌گذاری در سوانح ترافیکی کشور درسال 1387می‌باشد.

روش کـار: در یک مطالعه کیفی پدیده‌شناسی که در سال 1387 در تهران انجام شد، ذی‌نفعان سوانح ترافیکی شناسایی شدند و سؤالات طراحی شده از طریق بحث‌های سیستماتیک گروهی مورد بحث قرار گرفت. سپس پرسشنامه روا و پایا شده طرح، پس از توجیه مسأله و کسب رضایت از افراد کلیدی سازمان‌های ذی‌نفع، توسط کارشناسان آموزش‌دیده تکمیل شدند. پس از ورود اطلاعات، مفاهیم و محتوای مشابه دسته‌بندی شد.سپس بر اساس نتایج و در تطبیق با نقشه کشورهای منتخب، نقشه سیاست‌گذاری کشور ارایه شد.

یافته‌ها: 26 کارشناس از سازمان‌های دولتی و غیردولتی ذی‌نفع با میانگین سنی 7 ±41 سال (بازه: 54 -27 سال) بررسی شدند. سازمان پیشنهادی برای راهبری و پیشگیری از سوانح ترافیکی ، پلیس راهنمایی و رانندگی یا نهاد ریاست جمهوری (بالاترین درصد، هرکدام 13%) پیشنهاد شد. تنها 31% سیاست‌گذاری‌های سوانح ترافیکی کشور بر اساس رویکرد سازمان بهداشت جهانی است. در 94% موارد، نقش سازمان‌ها نامشخص اعلام شد و عدم نظارت برعملکرد سازمان‌های ذی‌ربط به میزان 39% به عنوان دلیل روشن نبودن نقش سازمان‌ها اعلام شد. در خصوص میزان اختیارات، نبود اختیارات لازم سازمان‌ها به میزان 94%، و در مورد دلایل کاستی‌ها، نبود قانون مدون مورد نیاز به میزان 18% مطرح شد. از جمله اقدامات ضروری درجهت رفع کاستی‌ها، تصحیح قوانین مرتبط و تعیین حدود وظایف به میزان 21%، واز نظر نوع حمایت‌هایی که برای سازمان مسؤول مورد نیاز است، تأمین بودجه لازم به میزان 25% بالاترین درصد را نشان داد.

نتیجه‌گیری: پلیس راهنمایی و رانندگی کشور می‌تواند در صورت تفویض اختیار با داشتن اقتدار کامل، قوانین مدون،
شرح وظایف مشخص و بودجه کافی با حمایت مستقیم نهاد ریاست جمهوری در کشور، نقش راهـبری و هماهنگ‌کننده را در پیشگیری از سوانح ترافیکی کشور عهده‌دار شود.

 

متن کامل [PDF 314 kb]   (2567 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1388/10/20 | انتشار: 1388/7/23

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه پژوهشی حکیم می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Hakim Journal

Designed & Developed by : Yektaweb