مقدمه: با توسعه روزافزون ارائهدهندگان و کاربران خدمات سلامت الکترونیک، نیاز به تدوین استراتژیها و قوانین سازگار با فناوریهای در حال تحول ضرورت یافته است. شناخت وضعیت موجود از طریق شناسایی چالشها در بخشهای مختلف، میتواند اطلاعات مفیدی در زمینه قانونگذاری در اختیار سیاستگذاران قرار دهد.
روشکار: در مطالعه حاضر که یک مطالعه کیفی بود، دادهها از طریق مصاحبه با 10 نفر از مدیران کسب و کارهای حوزه سلامت الکترونیک به دست آمد. نمونه به صورت هدفمند در سال 1401 از میان گروههای متنوع ارائهدهنده خدمات پزشکی از راه دور، اطلاعات آنلاین سلامت، سلامت همراه و داروخانههای آنلاین انتخاب شد. تحلیل دادهها به روش تحلیل محتوای متعارف و با استفاده از نرمافزار MAXQDA نسخه 10 انجام شد.
یافتهها: پس از تجریه و تحلیل دادهها، 29 کد مربوط به چالشهای قانونی و اخلاقی به دست آمد. این موارد در 8 دسته اصلی نظارت و قانونگذاری، پاسخگویی و مسئولیتپذیری، صلاحیت، نظرات کاربران، سوپراپلیکیشنها، استاندارد مراقبت، مزایای بیمار، دادهها و سوابق بیمار طبقهبندی و در هر مورد پیشنهادهایی ارائه شد.
نتیجهگیری: نتایج نشان داد در زمینه حکمرانی سلامت الکترونیک، چالشهایی وجود دارد که باید مورد توجه سیاستگذاران قرار گیرد. مسائل قانونی از اصلیترین موانع و چالشهای پیش روی کسب و کارهای این حوزه است. اگر کسب و کارهای اخلاقی و قانونی از رقابت خارج شوند، ممکن است کاربران به دنبال دریافت خدمات آنلاین از ارائهدهندگان غیرمجاز یا غیرحرفهای باشند. این امر میتواند مشکلات جدی برای نظام سلامت ایجاد کند.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |