دوره 24، شماره 4 - ( زمستان 1400 )                   جلد 24 شماره 4 صفحات 346-335 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

salehnia N, nasr harandi M M. Identifying the challenges of developing e-health businesses; A qualitative study. Hakim 2022; 24 (4) :335-346
URL: http://hakim.tums.ac.ir/article-1-2153-fa.html
صالح نیا نفیسه، نصر هرندی محمدمهدی. شناسایی چالش‌های توسعه کسب‌وکارهای سلامت الکترونیک؛ یک مطالعه کیفی. تحقیقات نظام سلامت حکیم. 1400; 24 (4) :335-346

URL: http://hakim.tums.ac.ir/article-1-2153-fa.html


1- دکتری اقتصاد سلامت، پژوهشگر پژوهشگاه فضای مجازی، تهران، ایران. ، nafiseh.salehnia@gmail.com
2- سطح 3 حوزه، مدیر گروه مطالعات اخلاقی پژوهشگاه فضای مجازی، تهران، ایران.
چکیده:   (494 مشاهده)

مقدمه: با توسعه روزافزون ارائهدهندگان و کاربران خدمات سلامت الکترونیک، نیاز به تدوین استراتژیها و قوانین سازگار با فناوریهای در حال تحول ضرورت یافته است. شناخت وضعیت موجود از طریق شناسایی چالشها در بخشهای مختلف، میتواند اطلاعات مفیدی در زمینه قانونگذاری در اختیار سیاست‌‌گذاران قرار دهد.
روشکار: در مطالعه حاضر که یک مطالعه کیفی بود، دادهها از طریق مصاحبه با 10 نفر از مدیران کسب و کارهای حوزه سلامت الکترونیک به دست آمد. نمونه به صورت هدفمند در سال 1401 از میان گروههای متنوع ارائهدهنده خدمات پزشکی از راه دور، اطلاعات آنلاین سلامت، سلامت همراه و داروخانههای آنلاین انتخاب شد. تحلیل دادهها به روش تحلیل محتوای متعارف و با استفاده از نرمافزار MAXQDA نسخه 10 انجام شد.
یافتهها: پس از تجریه و تحلیل دادهها، 29 کد مربوط به چالشهای قانونی و اخلاقی به دست آمد. این موارد در 8 دسته اصلی نظارت و قانونگذاری، پاسخگویی و مسئولیتپذیری، صلاحیت، نظرات کاربران، سوپراپلیکیشنها، استاندارد مراقبت، مزایای بیمار، دادهها و سوابق بیمار طبقهبندی و در هر مورد پیشنهادهایی ارائه شد.
نتیجهگیری: نتایج نشان داد در زمینه حکمرانی سلامت الکترونیک، چالشهایی وجود دارد که باید مورد توجه سیاست‌‌گذاران قرار گیرد. مسائل قانونی از اصلیترین موانع و چالشهای پیش روی کسب و کارهای این حوزه است. اگر کسب و کارهای اخلاقی و قانونی از رقابت خارج شوند، ممکن است کاربران به دنبال دریافت خدمات آنلاین از ارائهدهندگان غیرمجاز یا غیرحرفهای باشند. این امر میتواند مشکلات جدی برای نظام سلامت ایجاد کند.

متن کامل [PDF 573 kb]   (203 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1401/7/27 | پذیرش: 1400/12/10 | انتشار: 1400/12/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه پژوهشی حکیم می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Hakim Journal

Designed & Developed by : Yektaweb