دوره 22، شماره 4 - ( زمستان 1398 )                   جلد 22 شماره 4 صفحات 318-308 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

goodarzi P, vaziri S, akbari zardkhaneh S. Content Evaluation of the Pre-marriage Education Program Provided by the State Welfare Organization of Iran: The Perspective of Marriage Experts and Educators. Hakim 2019; 22 (4) :308-318
URL: http://hakim.tums.ac.ir/article-1-1942-fa.html
گودرزی پگاه، وزیری شهرام، اکبری زردخانه سعید. ارزشیابی محتوای آموزش پیش از ازدواج سازمان بهزیستی کشور: دیدگاه متخصصان ازدواج و مدرسان. تحقیقات نظام سلامت حکیم. 1398; 22 (4) :308-318

URL: http://hakim.tums.ac.ir/article-1-1942-fa.html


1- گروه روانشناسی سلامت، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج
2- گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن ، shahram.vaziri@gmail.com
3- گروه روانشناسی کاربردی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی
چکیده:   (1071 مشاهده)
مقدمه: انتخاب محتوا درعینحال که یکی از مشکلات مهم تدوین برنامه آموزشی است، یک راهحل برای رفع مشکلات و چالشهای برنامه آموزشی محسوب میشود. هدف از پژوهش حاضر، ارزشیابی محتوای برنامهی آموزش پیش از ازدواج سازمان بهزیستی بهمنظور بازبینی و بهروزرسانی آن است.
روش کار: مطالعهی کاربردی، توصیف-پیمایشی و آمیختهی حاضر، روی تعداد 25 متخصص ازدواج و 22 مدرس کشوری برنامه انجام گرفت. شرکتکنندگان به روش نمونهگیری غیراحتمالی هدفمند انتخاب شدند. ابزار پژوهش، مقیاس محققساخته مبتنی بر اصول انتخاب محتوا با 31 آیتم و طیف نمرهگذاری چهاردرجهای و چهار پرسش باز پاسخ بود. شاخص روایی محتوا برای تکتک و مجموع آیتمها، بالای 79/0 بود.
یافتهها: براساس نمرات معیار اصلاح، اصول اعتبار و علاقه، سودمندی، قابلیت یادگیری و امکانپذیری و اهمیت و در نهایت ساختار دانش به ترتیب دارای اولویت 2، 3، 4 و 5 برای اصلاحات محتوا بودند. همچنین، ضریب توافق گروه متخصصان و مدرسان در مورد مطلوبیت برنامه 68/0 بود. در بخش کیفی، در پی کدگذاری انتخابی پرسشهای بازپاسخ، تعداد 9، 11، 10 و 8 کد بهترتیب برای پرسشهای بازپاسخ مربوط به حذف مطالب، حفظ مطالب، اضافهکردن مطلب و پیشنهاد منبع علمی بود.
نتیجهگیری: نتایج نشان داد برای ارتقا و بهبود کیفیت محتوا بهتر است اصلاحات با تمرکز بر روزآمدی و اعتبار علمی مطالب، تناسب محتوا با شرایط و ویژگیهای گروه هدف برنامه، تناسب با فضای حاکم بر جامعه و نیز روش تدریس مطالب صورت گیرد. همچنین، با توجه به نمره ضریب توافق میتوان گفت محتوای موجود از نظر اهمیت در بالاترین سطح و از نظر علاقه در پایینترین سطح از مطلوبیت ارزشیابی شد.
متن کامل [PDF 374 kb]   (399 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/5/20 | پذیرش: 1399/4/3 | انتشار: 1399/4/3

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه پژوهشی حکیم می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Hakim Journal

Designed & Developed by : Yektaweb