1- عضــو هیــات علمــی گــروه مامایــی، دانشــکده پرســتاری و مامایــی، دانشــگاه علــوم پزشــکی قزویــن، قزویــن، ایــران
2- عضــو هیــات علمــی دپارتمــان مامایــی و بهداشــت بــاروری، دانشــگاه علــوم پزشــکی شــهید بهشــتی، تهــران. ایــران ، nahidi@sbmu.ac.ir
3- عضــو هیــات علمــی دپارتمــان مامایــی و بهداشــت بــاروری، دانشــگاه علــوم پزشــکی شــهید بهشــتی، تهــران ایــران
4- متخصص کودکان، اداره جوانان، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
چکیده: (2940 مشاهده)
مقدمه: خدمات رسانی به نوجوانان در سیستم مراقبتهای اولیه کشور ما تمرکز بر بعد جسمانی است و کمتر به نگرانیهای روانی-اجتماعی و پیشگیری از بروز رفتارهای خطرناک توجه دارد. مطالعه حاضر بهمنظور تبیین نیازهای سلامت نوجوانان و منابع دریافت خدمات از دیدگاه ایشان و مراقبین انجام شد.
متدولوژی: مطالعه در دست، تحقیقی کیفی بوده و جامعه پژوهش آن را دانشآموزان و نوجوانان رده سنی 19-14 سال، به علاوهی والدین، معلمین، مسئولین و کارشناسان آموزش و پرورش و وزارت بهداشت تشکیل دادند. بر همین اساس 9 مصاحبه گروهی و 30 مصاحبه فردی انجام شد. روش جمعآوری دادهها، مصاحبه عمیق بدون ساختار بود. نمونهگیری تا حد اشباع دادهها ادامه یافت. تجزیهوتحلیل با رویکرد تحلیل محتوای قراردادی و همزمان با نمونهگیری صورت گرفت. برای سنجش اعتبار و کیفیت از 4 معیار لینکلن- گوبا استفاده شد.
یافتهها: دو درونمایهی «دغدغههای سلامت» و «منابع اطلاعاتی» استخراج شد. درونمایه دغدغههای سلامت از سه طبقه دغدغههای جسمانی، روانی و اجتماعی تشکیل شد. مهمترین علت مراجعه به مراکز سلامت، بیماریهای جسمانی بود. نیاز به ارتباط با جنس مخالف و ترس از افشای اسرار موجب بروز نگرانی روانی در نوجوانان بود. درونمایه منابع اطلاعاتی شامل دو طبقه منابع مقبول و معمول بود. ارائهدهندگان خدمات منبعی مقبول در بعد جسمانی و اینترنت روشی معمول در رفع بیدردسر دغدغههای روانی و اجتماعی شناسایی شد.
نتیجهگیری: دریافت خدمات مرتبط با سلامت جسمانی از طریق ارائه دهندگان خدمات، کانالی مردمپسند برای بررسی عمیقتر مشکلات روانی-اجتماعی و تامین سلامت در نوجوانان بوده و از ترویج منابع مجازی منحرفکننده پیشگیری میکند.
نوع مطالعه:
پژوهشی |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1396/12/20 | پذیرش: 1397/12/13 | انتشار: 1397/12/13