دوره 20، شماره 3 - ( پاییز 1396 )                   جلد 20 شماره 3 صفحات 148-142 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Dehghan A, Mirjalily M R, Zare Mehrjardi M H, Raghebian M, Samiyezargar A, Kazemeini S K. Patients’ Satisfaction Referred to University Hospitals of Quality of Medical Services After the Implementation of Healthcare Reform in Yazd. Hakim 2017; 20 (3) :142-148
URL: http://hakim.tums.ac.ir/article-1-1783-fa.html
دهقان علی، میرجلیلی محمدرضا، زارع‌مهرجردی محمدحسین، راغبیان ملیحه، سامیه‌زرگر اعظم، کاظمینی سیدکاظم. بررسی رضایتمندی بیماران مراجعه‌کننده به بیمارستان‌های دانشگاهی از سطح کیفیت خدمات درمانی بعد از اجرای طرح تحول نظام سلامت در استان یزد. تحقیقات نظام سلامت حکیم. 1396; 20 (3) :142-148

URL: http://hakim.tums.ac.ir/article-1-1783-fa.html


1- معاونت درمان. دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
2- دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
3- معاونت درمان.دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
4- معاونت درمان. دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد ، sk_kazemeini@yahoo.com
چکیده:   (5885 مشاهده)

چکیده

مقدمه: بیمار در بیمارستان محور اصلی است و همه خدمات بیمارستانی برای خدمت به او انجام میشود. رضایت او میتواند نشاندهنده انجام صحیح خدمات باشد و این رضایت نمیتواند صرفاً از تکنولوژی بالا بهدست آید، بلکه بیشتر ناشی از خدمات عمومی و روابط مؤثر پزشک و پرسنل با بیمار حاصل میشود. ارزشیابی اخیر بهدلیل اجراییشدن برنامه طرح تحول در جهت افزایش کیفیت خدمات درمانی موضوعیت بیشتری یافته است. بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی رضایتمندی بیماران مراجعهکننده به بیمارستانهای دانشگاهی بعد از اجرای طرح تحول نظام سلامت در استان یزد انجام گرفته است.

روش کار: این پژوهش بهصورت توصیفی- مقطعی در خرداد 1394 انجام گرفت. جامعه آماری شامل تمامی بیماران مراجعهکننده به بیمارستانهای دانشگاهی استان یزد که قبل از اجرای طرح تحول (بازه زمانی 92-89) هم به بیمارستانها مراجعه داشتند، بود که بهصورت تصادفی طبقهای 162 بیمار در این مطالعه شرکت کردند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته بود که با نرمفزار21 SPSS تجزیه و تحلیل شد.

یافتهها: طی بررسی انجام شده 91% بیماران از محیط بخش، 7/95% از کارکرد درمانی ورفتاری پرستاران، 4/85% از خدمات اورژانس و 3/88% از بهتر شدن کیفیت خدماتی و درمانی کل بیمارستان نسبت به قبل از اجرای طرح تحول نظام سلامت رضایت داشتند. همچنین 100% بیماران اعلام کردند که هیچگونه هزینهای را بهعنوان زیرمیزی به پزشک پرداخت نکردهاند. در نهایت 9/96% از بیمارن برای خرید دارو و تجهیزات پزشکی به خارج از بیمارستان ارجاع نشده بودند.

نتیجهگیری: با توجه به نتایج حاصل از پژوهش میتوان ارزیابی نمود که رضایت بیماران از کیفیت خدمات بیمارستانی بعد از اجرای طرح تحول نظام سلامت در وضعیت خیلی خوبی قرار دارد.

گلواژگان: رضایت بیمار، کیفیت خدمات درمانی، طرح تحول نظام سلامت
متن کامل [PDF 363 kb]   (1454 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1396/12/7 | پذیرش: 1396/12/7 | انتشار: 1396/12/7

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه پژوهشی حکیم می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Hakim Journal

Designed & Developed by : Yektaweb