دوره 21، شماره 3 - ( پاییز 1397 )                   جلد 21 شماره 3 صفحات 229-221 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

gholamzadeh R, janati A, samadpour F. Status of Strategic Thinking Among Education and Research Managers of Tabriz University of Medical Sciences in 2016. Hakim 2018; 21 (3) :221-229
URL: http://hakim.tums.ac.ir/article-1-1770-fa.html
غلامزاده نیکجو رعنا، جنتی علی، صمدپور فاطمه. وضعیت تفکر استراتژیک مدیران حوزه ی آموزش و پژوهش دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال 1395. تحقیقات نظام سلامت حکیم. 1397; 21 (3) :221-229

URL: http://hakim.tums.ac.ir/article-1-1770-fa.html


1- گـروه مدیریـت خدمـات بهداشـتی درمانـی، قطـب علمـی آموزشـی مدیریـت سـلامت ایـران، مرکـز تحقیقـات مدیریـت خدمـات بهداشـتی درمانـی، دانشـکده مدیریـت و اطـلاع رسـانی پزشـکی، دانشـگاه علـوم پزشـکی تبریـز ، gholamzadehr@tbzmed.ac.ir
2- ـروه مدیریـت خدمـات بهداشـتی درمانـی، قطـب علمـی آموزشـی مدیریـت سـلامت ایـران، مرکـز تحقیقـات مدیریـت خدمـات بهداشـتی درمانـی، دانشـکده مدیریـت و اطـلاع رسـانی پزشـکی، دانشـگاه علـوم پزشـکی تبریـز
3- گـروه مدیریـت خدمـات بهداشـتی درمانـی، کمیتـه تحقیقـات دانشـجویی، دانشـکده مدیریـت و اطـلاع رسـانی پزشـکی، دانشـگاه علـوم پزشـکی تبریـز
چکیده:   (2382 مشاهده)
مقدمه: تفکر استراتژیک، رویکردی راهبردی در سازمان است و به‌معنای استفاده از چارچوب‌های ذهنی متفاوت برای بررسی، تحلیل و در نهایت تصمیم‌گیری در موقعیت‌های استراتژیک سازمان می‌باشد. مطالعه حاضر با هدف بررسی وضعیت تفکر استراتژیک در مدیران حوزه آموزش و پژوهش دانشگاه علوم پزشکی تبریز و عوامل موثر بر آن انجام شد.
روشکار: مطالعه حاضر از نوع توصیفی-تحلیلی است. جامعه پژوهش شامل تمامی مدیران ارشد و میانی حوزه آموزش و پژوهش دانشگاه علوم پزشکی تبریز(79 نفر) بود. ابزار مورد استفاده، پرسشنامه استاندارد تفکر استراتژیک با ابعاد تصور آینده و تمرکز بر آن، فرصت‌جویی هوشمندانه با دیدگاه سیستمی، درک موقعیت بر مبنای یادگیری و مفاهیم شناختی، تصمیم‌گیری بر مبنای فرضیه‌سازی (خلاقیت و الگوهای ذهنی متنوع) و قابلیت ایجاد زیرساخت‌های سازمانی بود. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از نرم افزار spss نسخه 23 و آزمون‌های شاپیرو-ویلک، T مستقل، من-ویتنی، آنالیز واریانس یک طرفه و کروسکال-والیس استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که تفکر استراتژیک در اکثر مدیران ارشد و میانی حوزه‌های آموزش%88/2)) و پژوهش%89/5)) ضعیف است. بیش‌ترین نمره در عناصر تفکر استراتژیک در حوزه آموزش مربوط به تصور آینده و تمرکز بر آن ( 28/9از 32) و در حوزه پژوهش مربوط به تصمیم‌گیری بر مبنای فرضیه‌سازی ( 28/8از 36)بود. همچنین، بین وضعیت تفکر استراتژیک و متغیر زمینه‌ای سابقه‌کاری، ارتباط معنی‌داری مشاهده شد( 0/03=P )
نتیجهگیری: با توجه به نتایج به‌دست آمده، لازم است برای بهبود وضعیت تفکر استراتژیک، اقدامات جدی در زمینه‌های آموزش و مهارت آموزی مدیران دانشگاه و انتخاب این مهارت به عنوان معیار گزینش و ارزش‌یابی صورت پذیرد.
متن کامل [PDF 359 kb]   (596 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1396/11/3 | پذیرش: 1397/12/13 | انتشار: 1397/12/13

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه پژوهشی حکیم می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Hakim Journal

Designed & Developed by : Yektaweb