دوره 16، شماره 2 - ( تابستان 1392 )                   جلد 16 شماره 2 صفحات 88-80 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Motlagh ME, Nasrollahpour Shirvani SD, Maleki MR. Performance Evaluation of Vice-Chancellery for Health of Universities/Schools of Medical Sciences in Iran based on Iranian National Productivity and Excellence Award Model . Hakim 2013; 16 (2) :80-88
URL: http://hakim.tums.ac.ir/article-1-1149-fa.html
محمداسماعیل مطلق ، سیدداود نصرالله‌پورشیروانی ، محمدرضا ملکی . ارزیابی عملکرد حوزه ستادی معاونت بهداشتی دانشگاه‌ها/ دانشکده‌های علوم پزشکی ایران بر اساس مدل جایزه ملی بهره‌وری و تعالی سازمانی ایران: 1390. تحقیقات نظام سلامت حکیم. 1392; 16 (2) :80-88

URL: http://hakim.tums.ac.ir/article-1-1149-fa.html


1- ، dnshirvani@gmail.com
چکیده:   (8887 مشاهده)

دریافت: 11/2/91   پذیرش: 23/3/92

 

مقدمه: جایزه ملی بهره‌وری و تعالی سازمانی ایران یکی از مدل‌های تعالی است که امکان خودارزیابی را در قالب اصولی و نظام‌مند در چارچوب مدیریت جامع کیفیت فراهم می‌نماید. این مطالعه با هدف ارزیابی عملکرد حوزه ستادی معاونت بهداشتی دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران با مدل جایزه ملی بهره‌وری و تعالی سازمانی ایران انجام گرفت.

  روش کار: این مطالعه مقطعی در سال 90 -1389 انجام گرفت. از 41 دانشگاه علوم پزشکی کشور، 13 دانشگاه با حجم نمونه آسان به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. در هر 13 دانشگاه منتخب یک کارگاه آموزشی برگزار شد. با مشارکت کلیه مدیران و کارشناسان آموزش دیده، عملکرد سازمانی با رویکرد کارگاهی بر اساس منطق رادار در راستای نه معیار اصلی مدل با استفاده از شاخص‌های محقق ساخته که روایی و پایایی آن مورد تأیید قرار گرفت، ارزیابی شدند. داده‌ها بر اساس تیپ‌بندی دانشگاه‌ها مورد تحلیل قرار گرفت.

  یافته‌ها: امتیاز ارزیابی همه دانشگاه‌های مورد مطالعه بالاتر از 200 بود. سه دانشگاه (23%)، امتیاز بین 250 -201، شش دانشگاه (46%)، امتیاز بین 300 -251 و سه دانشگاه (23%)، امتیاز بین 350 -301 و تنها یک دانشگاه (8%)، امتیازی بالاتر از 350 را کسب نمودند. اختلاف امتیاز بین توانمندسازها و نتایج از حداقل 4/19 تا حداکثر 5/102 امتیاز متغیر بود. از بین نه معیار مدل، بیشترین امتیاز (42%) به نتایج کلیدی عملکرد و کم‌ترین امتیاز به نتایج جامعه تعلق گرفت. امتیازات حاصله بر اساس بخش‌ها و معیارهای اصلی با تیپ‌بندی دانشگاه‌ها تفاوت معنادار نداشت (05/0 < p ).

  نتیجه‌گیری: یافته‌ها نشان می‌دهد دانشگاه‌های مورد مطالعه بین سازمان‌های مبتدی و سازمان‌های بهبود یافته قرار دارند. برای ایجاد و توسعه تعالی، طراحی و اجرای پروژه‌های بهبود بر اساس معیارها و بخش‌های مدل پیشنهاد می‌شود.

 

متن کامل [PDF 257 kb]   (1299 دریافت)    

دریافت: 1392/6/2 | پذیرش: 1392/6/2 | انتشار: 1392/6/2

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه پژوهشی حکیم می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Hakim Journal

Designed & Developed by : Yektaweb