دوره 25، شماره 3 - ( پاییز 1401 )                   جلد 25 شماره 3 صفحات 242-235 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.TUMS.SPH.REC.1400.298

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ebrahiminasab O, Darrudi A, Rahimi Foroushani A, Daroudi R. The Attitude of General Medical Students Towards the Thesis Writing Process. Hakim 2022; 25 (3) :235-242
URL: http://hakim.tums.ac.ir/article-1-2218-fa.html
ابراهیمی‌نسب عذری، دررودی علیرضا، رحیمی فروشانی عباس، درودی رجبعلی. بررسی نگرش دانشجویان پزشکی عمومی نسبت به فرآیند انجام پایان‌نامه. تحقیقات نظام سلامت حکیم. 1401; 25 (3) :235-242

URL: http://hakim.tums.ac.ir/article-1-2218-fa.html


1- دانشجوی دوره عالی بهداشت عمومی (MPH)، گروه مدیریت، سیاستگذاری و اقتصاد سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
2- دکترای تخصصی اقتصاد سلامت، استادیار، گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت و پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی نیشابور، نیشابور، ایران.
3- دکترای تخصصی آمار زیستی، استاد، گروه اپیدمیولوژی و آمار زیستی و بهداشتی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
4- دکترای تخصصی اقتصاد سلامت، دانشیار، گروه مدیریت، سیاستگذاری و اقتصاد سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران. ، rdaroudi@yahoo.com
چکیده:   (265 مشاهده)

مقدمه: فرآیند انجام پایاننامه در عمل، مشکلات و پیچیدگیهای خاص خود را داشته و شناخت دیدگاه دانشجویان میتواند این فرآیند را بهبود بخشد. هدف این پژوهش بررسی دیدگاه دانشجویان پزشکی عمومی نسبت به فرآیند انجام پایاننامه بود.
روش کار: این مطالعه توصیفی- مقطعی بروی دانشجویان رشته پزشکی عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1400 انجام گرفت. 117 دانشجو از بین دانشجویانی که در حال تکمیل پایاننامه بوده و یا به تازگی از پایاننامه خود دفاع کرده بودند، بهصورت تصادفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه ای متشکل از 54 سوال، 4 سوال مربوط به اطلاعات دموگرافیکی و 50 سوال مربوط به فرآیند انجام پایاننامه، بود. تحلیل دادهها با استفاده از آمارهای توصیفی و تحلیلی در نرمافزار SPSSصورت گرفت.
یافتهها: مهمترین معیار انتخاب موضوع پایاننامه مربوط به امکان گردآوری اطلاعات از پرونده بیماران (7.15 از 10) بود. بیشترین پاسخ موافق در زمینه انتخاب استاد راهنما، دسترسی سریع و راحت به استاد راهنما (93 درصد) بود. بیشترین پاسخهای موافق درخصوص فرآیند انجام پایاننامه و چالشهای آن به ترتیب مربوط به «در انتخاب استاد راهنما آزاد بودم» (93 درصد) و درگیر بودن دانشجویان سال آخر پزشکی در بالین و کشیکهای فشرده (91 درصد) بود.
نتیجهگیری: مدیران دانشگاه با چالشهای شناسایی شده مرتبط با فرآیند انجام پایاننامه میتوانند اقدامات موثری درخصوص رفع این چالشها انجام دهند و کیفیت پایاننامهها را افزایش دهند.

متن کامل [PDF 740 kb]   (103 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1402/6/18 | پذیرش: 1401/9/20 | انتشار: 1401/9/20

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه پژوهشی حکیم می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Hakim Journal

Designed & Developed by : Yektaweb