مقدمه: فرآیند انجام پایاننامه در عمل، مشکلات و پیچیدگیهای خاص خود را داشته و شناخت دیدگاه دانشجویان میتواند این فرآیند را بهبود بخشد. هدف این پژوهش بررسی دیدگاه دانشجویان پزشکی عمومی نسبت به فرآیند انجام پایاننامه بود.
روش کار: این مطالعه توصیفی- مقطعی بروی دانشجویان رشته پزشکی عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1400 انجام گرفت. 117 دانشجو از بین دانشجویانی که در حال تکمیل پایاننامه بوده و یا به تازگی از پایاننامه خود دفاع کرده بودند، بهصورت تصادفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه ای متشکل از 54 سوال، 4 سوال مربوط به اطلاعات دموگرافیکی و 50 سوال مربوط به فرآیند انجام پایاننامه، بود. تحلیل دادهها با استفاده از آمارهای توصیفی و تحلیلی در نرمافزار SPSSصورت گرفت.
یافتهها: مهمترین معیار انتخاب موضوع پایاننامه مربوط به امکان گردآوری اطلاعات از پرونده بیماران (7.15 از 10) بود. بیشترین پاسخ موافق در زمینه انتخاب استاد راهنما، دسترسی سریع و راحت به استاد راهنما (93 درصد) بود. بیشترین پاسخهای موافق درخصوص فرآیند انجام پایاننامه و چالشهای آن به ترتیب مربوط به «در انتخاب استاد راهنما آزاد بودم» (93 درصد) و درگیر بودن دانشجویان سال آخر پزشکی در بالین و کشیکهای فشرده (91 درصد) بود.
نتیجهگیری: مدیران دانشگاه با چالشهای شناسایی شده مرتبط با فرآیند انجام پایاننامه میتوانند اقدامات موثری درخصوص رفع این چالشها انجام دهند و کیفیت پایاننامهها را افزایش دهند.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |