دوره 25، شماره 3 - ( پاییز 1401 )                   جلد 25 شماره 3 صفحات 234-224 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.TUMS.SPH.REC.1398.226

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Najafi M, Mosadeghrad A M, Arab M. Prohibition of advertising of products harmful to health: a policy brief. Hakim 2022; 25 (3) :224-234
URL: http://hakim.tums.ac.ir/article-1-2216-fa.html
نجفی مرضیه، مصدق راد علی محمد، عرب محمد. ممنوعیت تبلیغات کالاهای آسیب‌رسان به سلامت: یک خلاصه سیاستی. تحقیقات نظام سلامت حکیم. 1401; 25 (3) :224-234

URL: http://hakim.tums.ac.ir/article-1-2216-fa.html


1- دکترای تخصصی مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشگاه علوم پزشکی البرز، کرج، ایران.
2- استاد، دکترای تخصصی سیاستگذاری و مدیریت سلامت، گروه مدیریت، سیاستگذاری و اقتصاد سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
3- استاد، دکترای تخصصی سیاستگذاری و مدیریت سلامت، گروه مدیریت، سیاستگذاری و اقتصاد سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران. ، arabmoha@tums.ac.ir
چکیده:   (339 مشاهده)

مقدمه: مصرف کالاهای آسیبرسان به سلامت تحت تاثیر تبلیغات این کالاها است. حضور طیف گستردهای از ذی‌‌نفعان با اهداف متفاوت در تبلیغات این کالاها موانع متعددی در برقراری همکاری موثر ایجاد کرده است. مطالعه حاضر با هدف شناسایی چالشهای ممنوعیت تبلیغات کالاهای آسیبرسان به سلامت و ارائه توصیههایی در راستای تسهیل مشارکت ذینفعان این حوزه انجام شد.
 روشکار:  این مطالعه با روش ترکیبی در چهار مرحله انجام شد. در ابتدا با روش کیفی، تحلیل ذینفعان و مرور حیطهای چالشها و راهکارهای ممنوعیت تبلیغات کالاهای آسیبرسان به سلامت شناسایی، سپس با روش دلفی و مشارکت 21 نفر از خبرگان مدل مشارکت بین بخشی در این حوزه طراحی شد.
یافتهها: چالشهای این قانون در حوزههای زمینهای (سیاسی، اقتصادی و اجتماعی)، بین سازمانی (هماهنگی و ارتباطات) و مدیریتی (برنامهریزی، رهبری، سازماندهی و کنترل) دستهبندی و ذینفعان پرقدرت شناسایی شدند. راهکارهای کشورهای مختلف در زمینه مشارکت بین بخشی اجرای برنامههای سلامت در پنج حوزه مالی، حاکمیت و رهبری، ساختار، فرآیند و مدلها طبقهبندی شد.
نتیجهگیری: مدل پیشنهادی تصویر همهجانبهای از ابعاد و اجزای مشارکت بین بخشی ممنوعیت تبلیغات کالاهای آسیبرسان به سلامت است. ارتباط بین اجزای فرعی و اصلی این مدل، شناسایی موانع موجود و تدوین راهکارهای اصلاحی را امکانپذیر میکند.
توصیههای سیاستی: ایجاد ساختاری مستقل برای اجرای سیاستها و برنامههای بین وزارتی، وضع قوانین حمایتی، نظارت مستمر با حضور کنندهای از سازمانهای پرقدرت، توانمندسازی ذینفعان کلیدی و جامعه، اصلاح فرآیند صدور مجوز تبلیغات توصیه میشود.

متن کامل [PDF 684 kb]   (134 دریافت)    
نوع مطالعه: گزارش کوتاه | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1402/6/6 | پذیرش: 1401/9/20 | انتشار: 1401/9/20

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه پژوهشی حکیم می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Hakim Journal

Designed & Developed by : Yektaweb