مقدمه: مصرف کالاهای آسیبرسان به سلامت تحت تاثیر تبلیغات این کالاها است. حضور طیف گستردهای از ذینفعان با اهداف متفاوت در تبلیغات این کالاها موانع متعددی در برقراری همکاری موثر ایجاد کرده است. مطالعه حاضر با هدف شناسایی چالشهای ممنوعیت تبلیغات کالاهای آسیبرسان به سلامت و ارائه توصیههایی در راستای تسهیل مشارکت ذینفعان این حوزه انجام شد.
روشکار: این مطالعه با روش ترکیبی در چهار مرحله انجام شد. در ابتدا با روش کیفی، تحلیل ذینفعان و مرور حیطهای چالشها و راهکارهای ممنوعیت تبلیغات کالاهای آسیبرسان به سلامت شناسایی، سپس با روش دلفی و مشارکت 21 نفر از خبرگان مدل مشارکت بین بخشی در این حوزه طراحی شد.
یافتهها: چالشهای این قانون در حوزههای زمینهای (سیاسی، اقتصادی و اجتماعی)، بین سازمانی (هماهنگی و ارتباطات) و مدیریتی (برنامهریزی، رهبری، سازماندهی و کنترل) دستهبندی و ذینفعان پرقدرت شناسایی شدند. راهکارهای کشورهای مختلف در زمینه مشارکت بین بخشی اجرای برنامههای سلامت در پنج حوزه مالی، حاکمیت و رهبری، ساختار، فرآیند و مدلها طبقهبندی شد.
نتیجهگیری: مدل پیشنهادی تصویر همهجانبهای از ابعاد و اجزای مشارکت بین بخشی ممنوعیت تبلیغات کالاهای آسیبرسان به سلامت است. ارتباط بین اجزای فرعی و اصلی این مدل، شناسایی موانع موجود و تدوین راهکارهای اصلاحی را امکانپذیر میکند.
توصیههای سیاستی: ایجاد ساختاری مستقل برای اجرای سیاستها و برنامههای بین وزارتی، وضع قوانین حمایتی، نظارت مستمر با حضور کنندهای از سازمانهای پرقدرت، توانمندسازی ذینفعان کلیدی و جامعه، اصلاح فرآیند صدور مجوز تبلیغات توصیه میشود.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |