دوره 21، شماره 2 - ( تابستان 1397 )                   جلد 21 شماره 2 صفحات 146-139 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

barzegari J, arian khesal A, moinfar Z, abolhassani F. Continuity of Care Related Factors at Non-Communicable Disease Prevention and Control Units if Southern Tehran Healthcare Center. Hakim 2018; 21 (2) :139-146
URL: http://hakim.tums.ac.ir/article-1-1757-fa.html
برزگری جواد، آرین خصال آیدین، معین فر زینب، ابوالحسنی فرید. عوامل مرتبط با حفظ خدمت‌گیران در واحدهای پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر‌واگیر مرکز بهداشت و درمان جنوب تهران. تحقیقات نظام سلامت حکیم. 1397; 21 (2) :139-146

URL: http://hakim.tums.ac.ir/article-1-1757-fa.html


1- مرکـز تحقیقـات علـوم مدیریـت و اقتصـاد سـلامت، دانشـگاه علـوم پزشـکی ایـران، تهـران، ایـران
2- گـروه مدیریـت خدمـات بهداشـتی درمانی-دانشـکده مدیریـت و اطـلاع رسـانی پزشکی-دانشـگاه علـوم پزشـکی و خدمـات بهداشـتی درمانـی ایـران ، a.aryankhesal@gmail.com
3- گـروه پزشـکی اجتماعـی، دانشـگاه علـوم پزشـکی و خدمـات بهداشـتی درمانـی تهـران
4- ؤسسـه ملـی تحقیقـات سـلامت جمهـوری اسـلامی ایـران، دانشـگاه علـوم پزشـکی تهـران
چکیده:   (2422 مشاهده)
 مقدمه: کاهش بار جهانی بیماری‌های غیرواگیر یک اولویت و ضرورت برای توسعه پایدار است. هدف مطالعه حاضر تعیین عوامل موثر بر حفظ خدمت‌گیران در واحدهای پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر بود.
روش‌کار: پژوهش توصیفی-تحلیلی حاضر، در سال 1394 روی 418 نفر از مراجعین واحدهای پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت جنوب تهران انجام شد؛ شرکت‌کنندگان با روش نمونه‌گیری تصادفی سیستماتیک انتخاب شدند. داده‌های ثبت‌شده مورد تحلیل توصیفی و رگرسیون قرار گرفتند، و با تماس تلفنی، سطح رضایت از خدمات بررسی شد.
یافتهها: حدود دو سوم شرکت‌کنندگان زن بودند. نزدیک به نیمی از خدمت‌گیران بیسواد یا با تحصیلات ابتدایی بوده، تنها 6% سطح تحصیلات بالاتر از دیپلم داشتند. همچنین، 94% خدمت‌گیران از خدمات راضی بودند. ارتباط مستقیم و مثبتی میان دفعات ویزیت در مدت زمان تحت نظر بودن و دفعات تماس در همان مدت مشاهده شد (r=0.53, P <0.001). مدت تحت نظر بودن با حفظ خدمت‌گیران ارتباط معنی‌دار داشت.(P=0.004, OR=1.002) مدت زمان تحت نظر بودن بیمار، دفعات پیگیری از سوی مرکز بهداشت، و دفعات ویزیت در مدت زمان تحت نظر بودن در افرادی که پرونده فعال داشتند به‌طور معنی‌داری بیشتر از افراد غیرفعال بود (P <0.001).
نتیجهگیری: علی‌رغم این‌که دفعات ویزیت و تماس در مدت تحت نظر بودن با دفعات مراجعه و پرونده فعال افراد ارتباط دارد، باعث وفاداری بیشتر مشتریان نیز می‌شود؛ رضایت صرف از خدمات دلیل حفظ مراجعان نیست.
متن کامل [PDF 410 kb]   (697 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1396/10/18 | پذیرش: 1397/10/16 | انتشار: 1397/10/16

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه پژوهشی حکیم می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Hakim Journal

Designed & Developed by : Yektaweb