دوره 14، شماره 2 - ( تابستان 1390 )                   جلد 14 شماره 2 صفحات 114-106 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Yaghoubi M, Agharahimi Z, Karimi S, Javadi M. Factors Affecting Patients' Preferences in Choosing a Hospital Based on the Mix Marketing Components in Isfahan . Hakim 2011; 14 (2) :106-114
URL: http://hakim.tums.ac.ir/article-1-816-fa.html
مریم یعقوبی ، زهرا آقارحیمی ، سعید کریمی ، مرضیه جوادی . عوامل مؤثر بر ترجیح بیماران در انتخاب یک بیمارستان بر اساس عوامل آمیخته بازاریابی خدمات در بیمارستان‌های منتخب اصفهان. تحقیقات نظام سلامت حکیم. 1390; 14 (2) :106-114

URL: http://hakim.tums.ac.ir/article-1-816-fa.html


1- ، yaghoobbi997@gmail.com
چکیده:   (23262 مشاهده)

    مقدمه: مدیران و برنامه‌ریزان مراقبت‌های بهداشتی، درمانی باید بتوانند منابع موجود را با کاراترین و مؤثرترین وجه ممکن و در راستای پذیرش تعداد بیماران مناسب به کار برند. هدف این مطالعه، بررسی عوامل مؤثر بر ترجیح بیماران در انتخاب یک بیمارستان بر اساس عوامل آمیخته بازاریابی خدمات می‌باشد.

  روش کار: این پژوهش یک مطالعه توصیفی- مقطعی بود که در سال 1389 انجام شد. جامعه مورد پژوهش بیماران بیمارستان‌های منتخب شهر اصفهان بودند. نمونه‌گیری به روش تصادفی طبقه‌ای صورت گرفت (350 نفر). ابزار جمع‌آوری داده‌ها، پرسشنامه محقق ساخته عوامل آمیخته بازاریابی بود که اعتبار و روایی آن مورد تأیید قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار SPSS استفاده شد.

  یافته‌ها: بالاترین نمره از نظر بیماران در انتخاب بیمارستان، عامل کارکنان (پزشک و پیراپزشک) (4/18 ± 2/72) بود و کمترین نمره مکان (فضای بیمارستان) (1/19 ± 5/44) بود. در بیمارستان‌های دولتی، قیمت خدمات از مهم‌ترین عوامل انتخاب بیمارستان بود؛ ولیکن در بین بیمارستان‌های خصوصی، کارکنان (پزشک و پیراپزشک) مهم‌ترین عامل در انتخاب بیمارستان از طرف بیماران بود.

  نتیجه‌گیری: پیشرفت‌های اخیر و ماهیت خدمات فراهم‌شده در مراقبت‌های بهداشتی، نیاز به اجرای تکنیک‌های بازاریابی مبتکرانه را ایجاد نموده است. از طرفی مصرف‌کنندگان مراقبت های بهداشتی از دیگر مصرف‌کنندگان متفاوت بوده، نوعی روابط متفاوت را طلب می‌نمایند. از این رو در ارایه خدمت،‌ توجه به اصول بازاریابی به ویژه عوامل آمیخته بازاریابی ضروری است.

 

متن کامل [PDF 283 kb]   (4572 دریافت)    

دریافت: 1390/6/22 | انتشار: 1390/4/24

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه پژوهشی حکیم می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Hakim Journal

Designed & Developed by : Yektaweb