دوره 13، شماره 1 - ( بهار 1389 )                   جلد 13 شماره 1 صفحات 68-58 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

آرش رشیدیان ، نادر جهان‌مهر ، ابوالقاسم پوررضا ، سیدرضا مجدزاده ، غلامرضا گودرزی . ارزیابی عملکرد دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور طی سال‌های 86 -1381: مطالعه کارآیی فنی. تحقیقات نظام سلامت حکیم. 1389; 13 (1) :58-68

URL: http://hakim.tums.ac.ir/article-1-670-fa.html


1- ، jahanmehr@razi.tums.ac.ir
چکیده:   (18326 مشاهده)

مقدمه: از آنجا که ارزیابی شاخص‌های عملکردی دانشگاه‌ها میزان موفقیت آنها را در تحقق وظایف نظام سلامت نشان می‌دهد، این مطالعه به بررسی کارآیی فنی استفاده از منابع بهداشت و درمان در دانشگاه‌های علوم پزشکی می‌پردازد.

روش کـار: در این مطالعه برای برآورد کارآیی فنی از روش تحلیل فراگیر داده‌ها ( Data Envelopment Analysis , DEA ) با رویکرد مبتنی بر نهاده و با فرض بازدهی متغیر نسبت به مقیاس استفاده شده است. متغیرهای مطالعه شامل متغیرهای ستانده (امتیاز ارزشیابی‌های پژوهشی، تعداد دانش‌آموختگان، میزان مرگ‌ومیر خام و تعداد دوزهای تجویز شده واکسن سرخک) و متغیرهای نهاده (بودجه، تخت فعال، تخت روز، و گروه‌های مختلف کارکنان) و متغیرهای محیطی و اجتماعی (جمعیت تحت پوشش، درصد باسوادی، درآمد سرانه و تیپ دانشگاه‌ها) می‌باشد.

یافته‌ها: متوسط کارآیی دانشگاه‌های مورد بررسی در رهیافت DEA برابر 812/0 می‌باشد. لذا ظرفیت افزایش کارآیی فنی تولید در این دانشگاه‌ها (نسبت به کارآمدترین دانشگاه‌ها در جامعه مورد بررسی) تقریباً 19% است. حدود نیمی از دانشگاه‌های علوم پزشکی دارای بازدهی نزولی نسبت به مقیاس می‌باشند. از نظر وجود ظرفیت مازاد عوامل تولید، نهاده کارکنان پیراپزشک و سایر کارکنان بیشترین مازاد (9/4%) را داشته است. پنج دانشگاه علوم پزشکی بیشترین کارآیی و حدود نیمی از دانشگاه‌ها کارآیی کمتر از 8/0 داشتند. بیشترین مقدار کارآیی فنی این دانشگاه‌ها در سال‌های مورد مطالعه در سال 1386 با میزان 860/0 و کم‌ترین مقدار در سال 1384 با میزان 718/0 بود.

نتیجه‌گیری: کارآیی کم دانشگاه‌های علوم پزشکی موجب اتلاف منابع بهداشت و درمان کشور می‌شود. یک راه حل برای دانشگاه‌هایی با ظرفیت مازاد عوامل تولید، کاهش ظرفیت نهاده‌ها است. راه‌حل دوم افزایش عملکردهای آموزشی، پژوهشی و بهداشتی-درمانی دانشگاه‌ها است.

 

متن کامل [PDF 204 kb]   (1641 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی |
دریافت: 1389/8/19 | انتشار: 1389/1/26

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه پژوهشی حکیم می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Hakim Journal

Designed & Developed by : Yektaweb