مقدمه: هدف این پژوهش ارزیابی میزان و مصادیق موفقیت تحصیلی و عوامل مؤثر بر آن در دانشجویان بورسیه ایرانی اعزام به خارج از کشور در رشتههای علوم پزشکی بود.
روش کـار: در این مطالعه مقطعی با بهرهگیری از پرسشنامه خودایفاء نظرات دانشآموختگان اعزامی طی سالهای 1376 تا 1382 و اساتید راهنمای ایشان در خارج از کشور مورد ارزیابی قرار گرفت. همچنین اطلاعات پایه این دانشجویان از دفتر اداره بورس وزارت اخذ شد.
یافتهها: دانشجویان در کل خود را تقریباً موفق دانسته ولی معتقد بودند که تجربه فعلی میتوانست میزان موفقیت ایشان در تحصیل را افزایش دهد. حدود 10% دانشجویان از دیدگاه اساتید راهنما در مقایسه با سایرین در سطح پایینتر از متوسط بودند. مهمترین مصادیق بیان شده برای موفقیت آشنایی با تکنیکها، مباحث و دستاوردهای علمی روز در رشته تحصیلی و آشنایی با موضوعات علمی مرتبط با رشته تخصصی و شرکت در دورههای آموزشی بیان شدند. همچنین پشتکار و همت فردی و شرایط و امکانات دپارتمان و دانشگاه محل تحصیل اصلیترین عوامل مؤثر در موفقیت تحصیلی عنوان شدند. اساتید راهنما، دانشجویان ایرانی خود را در حیطههای رعایت اصول اخلاقی، درک و انتقال فکری و قابل اعتماد بودن، موفق ولی در مهارتهای نوشتاری و ارتباط کلامی به زبان انگلیسی و توانایی رهبری ضعیفتر میدانستند.
نتیجهگیری: اگرچه در مجموع دانشجویان و اساتید راهنما نظر مثبتی در مورد موفقیت تحصیلی داشتند ولی به نظر میرسد توجه خاص به بعضی حیطهها همچون مهارتهای زبان انگلیسی و مدیریت تحقیق میتواند این موفقیت را افزایش دهد. همچنین ضرورت طراحی شاخصهای عینیتری برای سنجش موفقیت تحصیلی دانشجویان بارز بود.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |