مقدمه: سازمان بهداشت جهانی بر ترویج مشارکت مردان در مراقبتهای پریناتال برای کاهش مرگ و میر مادران و ارتقای سلامت مادران، از طریق آموزش تأکید میکند. لذا این مطالعه با هدف تعیین نیازهای آموزشی برای مشارکت پدران در مراقبتهای دوران پریناتال انجام گرفت.
روش کـار: این مطالعه کیفی به روش بحث گروهی متمرکز در 8 گروه از زنان و مردان در بخشهای پریناتال مراکز بیمارستانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انجام گرفت. ابزار مطالعه راهنمای سؤالات بود که شامل 7 سوال بود. مصاحبهها با حضور یک راهگشا و یک یادداشت بردار انجام شد. سپس اطاعات کدبندی و دستهبندی و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: اکثریت زنان و مردان، مشارکت پدران را به معنی حمایت روحی از مادر و کمک در انجام مسؤولیتهای منزل میدانستند. اکثریت مشارکت پدر را به علت تغییر در سبک زندگی و هستهای شدن خانواده ضروری میدانستند. اکثریت آنان مشغله کاری مردان و موانع فرهنگی را موانع اصلی مشارکت میدانستند. اکثریت آموزش درمورد حمایت روحی، علایم خطر و تغییرات جسمی دوران بارداری را لازم میدانستند و به ترویج مشارکت در جامعه از طریق رسانهها تأکید کردند.
نتیجهگیری: بر اساس نتایج این مطالعه، طراحی برنامه آموزش و مشاوره پدران با محتوا، مدرس، زمان، مکان و مدت متناسب با نیاز زوجین لازم است. این آموزش در کلاسهای پیش از ازدواج و پس از آن در مراقبتهای پریناتال باید مد نظر قرار گیرد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |