دوره ۱۲، شماره ۱ - ( بهار ۱۳۸۸ )                   جلد ۱۲ شماره ۱ صفحات ۱۰-۱ | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

The meaning, causative factors, consequences, and future of the integration form the perspectives of the supports and opponents of it. Hakim 2009; 12 (1) :1-10
URL: http://hakim.tums.ac.ir/article-1-486-fa.html
ابوالفتح لامعی ، رضا لباف‌قاسمی . معنی، علل، پیامدها و آینده ادغام از دیدگاه موافقین و مخالفین. تحقیقات نظام سلامت حکیم. ۱۳۸۸; ۱۲ (۱) :۱-۱۰

URL: http://hakim.tums.ac.ir/article-۱-۴۸۶-fa.html


۱- ، drlameei@gmail.com
چکیده:   (۱۱۷۰۴ مشاهده)

مقدمه: ادغام نظام آموزشی و نظام ارایه خدمات موافقین و مخالفینی دارد. به نظر محققین تاکنون هیچ مطالعه رسمی در رابطه با معنی، علل، پیامدها و آینده ادغام از دیدگاه موافقین و مخالفین ادغام انجام نگرفته است. این مطالعه کیفی با هدف کلی تبیین معنی، علل، پیامدها و آینده ادغام از دیدگاه مخالفین و موافقین، انجام گرفته است.

روش کـار: در این مطالعه از هر یک از گروه‌های موافق و مخالف ادغام، چهار نفر به صورت نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند و با تک تک آنان مصاحبه انجام گرفت. شرکت در مصاحبه به منزله رضایت آگاهانه شرکت‌کنندگان تلقی گردید. به منظور حفظ ثبات و نیز پرهیز از تورش احتمالی، برای انجام مصاحبه از راهنمای مصاحبه استفاده گردید. مصاحبه ها ضبط و پیاده شدند. متون پیاده شده در چرخه ها ی رفت و برگشتی متعدد پس از بارها خوانده شدن، کدگذاری، دسته‌بندی و خلاصه شدند.

یافته‌ها: یافته ها ی مطالعه نشان می‌دهد که در رابطه با علل، پیامدها و آینده ادغام برداشت ها ی بسیار متفاوتی بین این دو گروه وجود دارد. همچنین معانی ارایه شده از ادغام متنوع و اغلب مبهم می‌باشند. موافقین ادغام ضمن بیان پیامدها و دستاوردهای مثبت ادغام، نگرانی های خود نسبت به آینده ادغام و ریشه مشکلات نظام ادغام یافته را نیز ابراز داشته‌اند. ولی، همه مخالفین ادغام در رابطه با پیامدها و آینده ادغام تقریباً نظرات منفی، مشابه و یک دست ارایه داده ا ند. موافقین، مشکلات موجود را عمدتاً به "مدیریت تغییرِ" ناشی از ادغام نسبت داده ا ند در حالی که گروه دوم مشکلات را در خود ادغام دیده ا ند نه در موضوعاتی چون مدیریت ادغام.

نتیجه‌گیری: با وجود این که ادغام نظام آموزشی با نظام ارایه خدمات اساساً به منظور سوق دادن نظام آموزشی به سوی پاسخگویی است ولی، در این مطالعه مخالفین، تأثیر ادغام بر آموزش پزشکی را کاملاً منفی ارزیابی می کنند و موافقین نیز از دستاوردهای آن راضی نیستند. اگر این دیدگاه ها درست باشند که به اعتقـاد نویسنده حداقـل بخشی از حقایـق را منعکس می کنند ، دستاوردهای نظام ادغام یافته ما با فلسفه ادغام مغایرت دارد. در واقع این آن چیزی نبود که باید در پرتو ادغام به دست می‌آمد.

 

متن کامل [PDF 259 kb]   (۲۲۳۹ دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1388/5/7 | انتشار: 1388/1/26

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه پژوهشی حکیم می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Hakim Journal

Designed & Developed by : Yektaweb