مقدمه: وضعیت تحصیلی دانشآموزان یکی از دغدغههای مهم والدین میباشد. نحوه رفتار و ویژگیهای دموگرافیک والدین از عوامل مؤثر بر آرامش و تواناییهای فرزندان است. رفتارهای پرخاشگرانه هر یک از والدین ممکن است بر یادگیریهای دانشآموزان مؤثر واقع شود.
روش کـار: در یک بررسی توصیفی- تحلیلی 275 دانش آموزان سال چهارم ابتدایی دختر و پسر شهر اصفهان از نظر معدل آخرین سال تحصیلی، پرخاشگری والدین و ویژگیهای دموگرافیک آنها به وسیله پرسشنامه مورد مطالعه قرار گرفتند. نتایج به وسیله آزمونهای همبستگی pearson,spearman ، ANOVA و Regression از طریق نرمافزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: پرخاشگری مادران رابطه معکوس معنادار با معدل دانشآموز (r=- 0.20, p=0.01 ) ، تعداد فرزندان (r =0.19, p=0.01) و میزان تحصیلات مادر (r=0.17, p<0.05) داشت پرخاشگری پدران رابطه معناداری با معدل دانشآموز را نشان نداد ولی این رابطه با تعداد فرزندان، رتبه تولد فرزند، شغل و میزان تحصیلات پدر معنادار بود. 42% وضعیت تحصیلی فرزندان بر اساس پرخاشگری والدین و ویژگیهای دموگرافیک آنها قابل پیشبینی بود .
نتیجهگیری: پرخاشگری والدین، به ویژه مادران، از عوامل مهم و تعیینکننده عملکرد تحصیلی دانشآموزان است و لازم است در برنامههای بهداشت روانی و ارتقای تحصیلی مدنظر قرار گیرد. ویژگیهای تحصیلی و شغلی والدین و وضعیت خانواده اولیه آنها از عوامل مؤثر بر میزان پرخاشگری والدین است.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |