دوره 11، شماره 4 - ( زمستان 1387 )                   جلد 11 شماره 4 صفحات 37-33 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Relationship between Parental Aggression and Last Year School Average of Elementary Students . Hakim 2009; 11 (4) :33-37
URL: http://hakim.tums.ac.ir/article-1-462-fa.html
دکتر سیدغفور موسوی ، دکترامرالله ابراهیمی ، راحله سموعی ، دکتر حمید افشار . ارتباط پرخاشگری والدین با معدل آخرین سال تحصیلی دانش‌آموزان مقطع ابتدایی. تحقیقات نظام سلامت حکیم. 1387; 11 (4) :33-37

URL: http://hakim.tums.ac.ir/article-1-462-fa.html


1- ، mousavi@med.mui.ac.ir
چکیده:   (27057 مشاهده)

مقدمه: وضعیت تحصیلی دانش‌آموزان یکی از دغدغه‌های مهم والدین می‌باشد. نحوه رفتار و ویژگی‌های دموگرافیک والدین از عوامل مؤثر بر آرامش و توانایی‌های فرزندان است. رفتارهای پرخاشگرانه هر یک از والدین ممکن است بر یادگیری‌های دانش‌آموزان مؤثر واقع شود.

روش کـار: در یک بررسی توصیفی- تحلیلی 275 دانش آموزان سال چهارم ابتدایی دختر و پسر شهر اصفهان از نظر معدل آخرین سال تحصیلی، پرخاشگری والدین و ویژگی‌های دموگرافیک آنها به وسیله پرسشنامه مورد مطالعه قرار گرفتند. نتایج به وسیله آزمون‌های همبستگی pearson,spearman ، ANOVA و Regression از طریق نرم‌افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

یافته‌ها: پرخاشگری مادران رابطه معکوس معنادار با معدل دانش‌آموز (r=- 0.20, p=0.01 ) ، تعداد فرزندان (r =0.19, p=0.01) و میزان تحصیلات مادر (r=0.17, p<0.05) داشت پرخاشگری پدران رابطه معناداری با معدل دانش‌آموز را نشان نداد ولی این رابطه با تعداد فرزندان، رتبه تولد فرزند، شغل و میزان تحصیلات پدر معنادار بود. 42% وضعیت تحصیلی فرزندان بر اساس پرخاشگری والدین و ویژگی‌های دموگرافیک آنها قابل پیش‌بینی بود .

نتیجه‌گیری: پرخاشگری والدین، به ویژه مادران، از عوامل مهم و تعیین‌کننده عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان است و لازم است در برنامه‌های بهداشت روانی و ارتقای تحصیلی مدنظر قرار گیرد. ویژگی‌های تحصیلی و شغلی والدین و وضعیت خانواده اولیه آنها از عوامل مؤثر بر میزان پرخاشگری والدین است.

متن کامل [PDF 207 kb]   (7993 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1387/12/7 | انتشار: 1387/10/26

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه پژوهشی حکیم می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Hakim Journal

Designed & Developed by : Yektaweb