دوره 11، شماره 4 - ( زمستان 1387 )                   جلد 11 شماره 4 صفحات 15-8 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Phd Education Model in Medical Fields in Iran and the Application of Research Based Curriculum . Hakim 2009; 11 (4) :8-15
URL: http://hakim.tums.ac.ir/article-1-458-fa.html
دکتر علی‌اکبر حق‌دوست ، دکتر بهنام صادقی‌راد ، دکتر مجید فصیحی‌هرندی ، آزاده روح‌الامینی . شیوه آموزش دکترای تخصصی (PhD) در رشته‌های علوم پزشکی ایران و کارکرد آموزش مبتنی بر پژوهش. تحقیقات نظام سلامت حکیم. 1387; 11 (4) :8-15

URL: http://hakim.tums.ac.ir/article-1-458-fa.html


1- ، sadeghi@kmu.ac.ir
چکیده:   (19255 مشاهده)

مقدمه: هدف اصلی ما از این تحقیق بررسی وضعیت آموزش دانشجویان در مقطع دکترای تخصصی در کشور، مقایسه آن با مدل‌های آموزشی در کشورهای پیشرفته و همچنین شناسایی جایگاه آموزش مبتنی بر پژوهش ( research based ) بود.

روش کار: در یک مطالعه کیفی، نقطه‌نظرات کارشناسی افرادی که در خارج از کشور تحصیل و در تربیت دانشجویان تحصیلات تکمیلی در داخل کشور نقش فعال داشتند به صورت نظام‌مند جمع‌آوری و تحلیل شد. ابتدا چارچوب مفهومی موضوع بر اساس نتایج جلسات بارش افکار و بحث‌های عمیق روی موضوع ترسیم و سپس در قالب مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته، مزایا و معایب سیستم جاری بررسی و راهکارهای اصلاحی دسته‌بندی و تحلیل شدند.

یافته‌ها: گزینش متمرکز دانشجو، توجه ناکافی به فرامهارت‌های جنبی مانند زبان انگلیسی، ارتباط ضعیف با صنعت و مشکلات موجود در هدایت دانشجویان توسط اساتید راهنما بزرگ‌ترین چالش‌های تربیت دانشجویان در نظام موجود دانسته و بیان شد که احتمالاً آموزش مبتنی بر پژوهش می‌تواند به برخی از نیازهای جدید در توسعه علمی کشور پاسخ داده، امکان استفاده بیشتر از ظرفیت‌های کشور را فراهم نموده و دانش‌آموختگانی متبحر برای فعالیت حرفه‌ای در بخش‌های غیردانشگاهی تربیت نماید.

نتیجه‌گیری: بر ا ین اساس به نظر می‌رسد ضمن حفظ مزایای سیستم آموزشی موجود، زمان آن فرا رسیده تا مشابه سایر کشورها مدل‌های مختلف تربیت دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی استفاده شده و با بازنگری در کوریکولوم‌های آموزشی سعی گردد هدفمند و با درایت اشکالات احتمالی را رفع و به تربیت افرادی همت گماشت که نیازهای توسعه کشور را در راستای چشم‌انداز بیست‌ساله فراهم می‌کنند.

 

متن کامل [PDF 270 kb]   (3265 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1387/12/7 | انتشار: 1387/10/26

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه پژوهشی حکیم می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Hakim Journal

Designed & Developed by : Yektaweb