مقدمه: مدیریت تعارض به عنوان یک مهارت اساسی رهبری سازمان در قرن بیست و یکم محسوب میشود. بیمارستان به عنوان مرکز ثقل سیستم بهداشتی و درمانی هر کشور جهت رسیدن به اهداف اصیل خود یعنی سلامت جامعه نیازمند یک شیوه اثربخش و استراتژی مناسب در حل اختلافات و تعارضهای سازمانی میباشد. هدف این پژوهش تعیین راهبردهای مدیریت تعارض در بین مدیران بیمارستانهای تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی لرستان میباشد.
روش کار: این پژوهش از نوع مطالعات توصیفی- تحلیلی میباشد.جامعه پژوهش را 177 نفر از مدیران 13 بیمارستان تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی لرستان تشکیل میدهد. اطلاعات لازم از طریق پرسشنامه مشخصات فردی و پرسشنامه مدیریت تعارض استفن رابینز و نیز روش مصاحبه، جمعآوری و توسط نرمافزار آماری SPSS تجزیه و تحلیل شد.
یافتهها: پژوهش نشان داد که میانیگن سن مدیران مورد مطالعه (9/6 ± 47/36)، میانگین سابقه کار (2/8 ±5/12) و میانگین سابقه مدیریت افراد (6/5 ±8/5) سال میباشد. 1/53% افراد را زنان و 9/46% را مردان تشکیل میدهند. از نظر استراتژیهای مدیریت تعارض به ترتیب، 7/49% استراتژی عدم مقابله، 6/44% استراتژی کنترلی و 7/5% استراتژی راه حل گرایی داشتند. بر اساس یافتههای پژوهش، بین استراتژیهای مدیریت تعارض و جنس افراد ارتباط آماری معنادار وجود داشت (036/0 = p ).
با انجام آزمون ضریب همبستگی مشخص شد، بین سن افراد مورد مطالعه و استراتژی کنترلی مدیریت تعارض نیز ارتباط آماری معن ا دار وجود دارد (01/0 = p ).
نتیجهگیری: بر اساس نتایج پژوهش، شیوههای مدیریت تعارض در بین مدیران متفاوت است و عوامل زیادی در روش مدیریت این تعارضها در سازمان تأثیرگذار است لذا تعیین شیوه مدیریت تعارضها در هر سازمان به خصوص محیط پیچیده بیمارستان بسیار حایز اهمیت است.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |