مقدمه: یکی از بزرگترین اصلاحات نظام سلامت، سطحبندی نظام مراقبت سلامت بوده است. ایجاد ارتباط مناسب بین سطوح خدمات بهمنظور کاهش هزینه، ایجاد عدالت و امکان دسترسی آحاد مردم به خدمات موردنیاز انجام میگیرد. این پژوهش با هدف شناسایی چالشهای ارتباطی سطح یک و دو مراقبت انجام شده است.
روش کار: این پژوهش با روش مرور حیطهای انجام شد. این مطالعه در ابتدای سال 2024 کلیه مقالات منتشرشده از سال 2010 تا 2023 در زمینه چالشهای ارتباطی سطح یک و دو مراقبت در ایران را در پایگاههای داده انگلیسی PubMed، Scopus و Web of Science و پایگاههای داده فارسیزبان Magiran، SID و موتور جستجوگر Google Scholar با کلیدواژههای مناسب جستجو و جمعآوری کرد. در مجموع 653 مقاله بهدست آمد که 24 مقاله وارد مطالعه شد. دادههای حاصل با روش تحلیل چارچوب، تحلیل گردید.
یافتهها: پس از بررسی مطالعات، 21 چالش مهم شناسایی گردید که در 6 حوزه حاکمیت/رهبری، ارائه خدمت، تأمین مالی، امکانات و تجهیزات، منابع انسانی و سیستم اطلاعات دستهبندی شدند.
نتیجهگیری: ضعف در همکاری مناسب بین پزشکان خانواده و متخصصین، آموزش و مهارت ناکافی کارکنان، ضعف در فرهنگسازی و ایجاد اعتماد در جامعه و ضعف در هماهنگی بین دستگاههای اجرایی، بهترتیب، بیش از سایر چالشهای دیگر ذکر شدند. این موضوع حاکی از عدم توجه کافی تولیت نظام سلامت به جلب مشارکت مؤثر گروههای مختلف ذینفعان کلیدی در فرآیند سیاستگذاری، برنامهریزی و اجرا است.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |