دوره 25، شماره 3 - ( پاییز 1401 )                   جلد 25 شماره 3 صفحات 272-255 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Fayaz R, Aleyaran B, Delavari Z, Moslehi H, Zaghian I. Survey, evaluation and analysis of clients' opinions regarding mental health services in health centers. Hakim 2022; 25 (3) :255-272
URL: http://hakim.tums.ac.ir/article-1-2247-fa.html
فیاض ریحانه، آل‌یاران بنفشه، دلاوری زهرا، مصلحی حامد، زاغیان ایمان. پیمایش، ارزیابی و تحلیل نظر مراجعین در رابطه با خدمات سلامت روانی مراکز خدمات جامع سلامت سراسر کشور. تحقیقات نظام سلامت حکیم. 1401; 25 (3) :255-272

URL: http://hakim.tums.ac.ir/article-1-2247-fa.html


1- دکتری روانشناسی سلامت، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
2- دانشجوی‌ دکتری ‌تخصصی‌ روانشناسی، گروه‌ روانشناسی، دانشکده‌‌ روانشناسی ‌و علوم ‌تربیتی، دانشگاه ‌اصفهان، اصفهان، ایران. ، banafshehaleyaran@gmail.com
3- کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد، یزد، ایران.
4- دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
5- دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی شناختی،گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
چکیده:   (434 مشاهده)

مقدمه: از جمله ابعاد مهم سلامت انسان، سلامت روانشناختی می‌باشد که نقش بسزایی در بهزیستی و حضور موثر افراد در جامعه دارد. بنابراین برنامه‌ریزی در راستای تامین سلامت روانی افراد جامعه و پیشگیری، کنترل و درمان اختلالات روانی، از اهمیت بالایی برخوردار است.
روش کار: جامعه آماری پژوهش، شامل تمامی مراجعه کنندگان به مراکز خدمات جامع سلامت سراسر کشور  از یکم تا پانزدهم مردادماه 1402 بود که  4104 نفر از آنها به صورت نمونه در دسترس انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده جهت جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته‌ای بود که از دو بخش سوالات کیفی و کمی تشکیل شده‌است. به منظور تجزیه و تحلیل بخش کمی داده‌ها ، جداول آمار توصیفی ارائه شد و برای تجزیه و تحلیل بخش کیفی، از روش تحلیل مضمون کمی استفاده گردید.
یافته­ ها: نتایج پژوهش حاکی‌از آن بود که بیشترین خدمات دریافت شده از مراکز خدمات جامع سلامت، مربوط به فراگیری مهارت‌های زندگی و مسائل مربوط به کودک و فرزندپروری بود که در این میان، 89/25 درصد از پاسخ دهندگان اقدامات دریافت شده را اثربخش ارزیابی کرده‌اند و در پایان، پیمایش مسائل روانشناختی مورد نیاز مراجعین مشخص ساخت که دریافت خدمات مشاوره‌ای در زمینه مسائل خانوادگی و زوجی و فرزند پروری از جمله مهمترین زمینه‌های مورد نیاز جهت دریافت خدمات از مراکز  خدمات جامع سلامت است.
نتیجه ­گیری: نتایج حاصل از این پیمایش در جهت برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری‌های کلان مدیریتی در جهت اصلاح و بازنویسی ساختار و محتوای مورد استفاده در مراکز خدمات جامع سلامت سراسر کشور قابل استفاده است.

متن کامل [PDF 720 kb]   (165 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1402/12/20 | پذیرش: 1401/9/20 | انتشار: 1401/9/20

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه پژوهشی حکیم می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Hakim Journal

Designed & Developed by : Yektaweb