دوره 25، شماره 3 - ( پاییز 1401 )                   جلد 25 شماره 3 صفحات 254-243 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

khaledian Z, najafi L, dargahi H, Tajvar M. Effectiveness of in-service training courses for Iranian nurses based on the Kirkpatrick model: a review study. Hakim 2022; 25 (3) :243-254
URL: http://hakim.tums.ac.ir/article-1-2226-fa.html
خالدیان زینب، نجفی لیلا، درگاهی حسین، تاجور مریم. اثربخشی دوره های آموزش ضمن خدمت پرستاران ایران براساس مدل کرک پاتریک: یک مطالعه مروری. تحقیقات نظام سلامت حکیم. 1401; 25 (3) :243-254

URL: http://hakim.tums.ac.ir/article-1-2226-fa.html


1- دانشجوی دکتری تخصصی مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، گروه مدیریت، سیاستگذاری و اقتصاد سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران. و مربی، گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، دانشکده علوم پزشکی، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران.
2- دکتری تخصصی مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، استادیار، گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، دانشکده علوم پزشکی، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسامی، سمنان، ایران
3- دکتری تخصصی مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، استاد، گروه مدیریت، سیاستگذاری و اقتصاد سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران. و مرکز تحقیقات مدیریت اطلاعات سلامت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
4- دکتری تخصصی مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشیار، گروه مدیریت، سیاستگذاری و اقتصاد سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران ، mtajvar@sina.tums.ac.ir
چکیده:   (230 مشاهده)

مقدمه : کارکنان سلامت از جمله پرستاران به دلیل رشد سریع صنعت سلامت، رقابت و نیازهای متنوع مشتریان نیازمند آموزشهای شغلی مداوم هستند. دورههای آموزشی با کیفیت و اثربخش ضامن توانمندسازی کارکنان، کارآیی و بهرهوریسازمانهای ارائهدهنده خدمات سلامت میشود. این مطالعه با هدف مروری بر اثربخشی دورههای آموزش ضمن خدمت پرستاران در ایران انجام شده است.
روش کار: روش مطالعه از نوع مروری و جستجوی نظاممند است. کلیه مطالعات منتشر شده در زمینه اثربخشی آموزشهای ضمن خدمت پرستاران در ایران در بازه زمانی اول فرورین 1388 تا اخر اسفند 1401 در پایگاههای Scopus و PubMedو پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، بانک اطلاعات نشریات کشور، مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی و موتور جستجوگر Google scholar جستجو و انتخاب شده و به روش تحلیل محتوی تحلیل شدند.
یافتهها: در جستجوی اولیه 45 مقاله و در بررسی دستی و منابع 3 مقاله شناسایی شد. پس از بررسی ملاکهای ورود به پژوهش محتوی و امکان دسترسی، 11 مقاله وارد مطالعه شد. بر اساس یافتهها، دورههای آموزشی برگزارشده به صورت کلی از اثربخشی نسبتا مطلوبی برخوردار بودهاند. این اثربخشی بیشتر متمرکز بر سطوح واکنش و یادگیری است و در زمینه بهبود مهارت و عملکرد از توفیق چندانی برخوردار نبودهاند.
نتیجهگیری: سیاستگذاران و مدیران حوزه منابع انسانی ضمن بازنگری رویکردهای جاری در آموزش کارکنان باید اقداماتی را در کلیه سطوح در راستای اصلاح فرآیند، محتوی، روشهای آموزش و ارزیابی و همچنین استراتژیهای تشویقی مشارکت در دورههای توانمندسازی با تمرکز ویژه بر بهبود اثربخشی آنها اتخاذ کنند.

متن کامل [PDF 677 kb]   (107 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1402/8/2 | پذیرش: 1401/9/20 | انتشار: 1401/9/20

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه پژوهشی حکیم می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Hakim Journal

Designed & Developed by : Yektaweb