دوره 25، شماره 1 - ( بهار 1401 )                   جلد 25 شماره 1 صفحات 90-78 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: EE.99. 3. 02. 50014/scu.ac.ir

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rajabi G, Moradi A. Investigating the Prevalence of Mental Disorders in Students of Izeh City in 2019. Hakim 2022; 25 (1) :78-90
URL: http://hakim.tums.ac.ir/article-1-2191-fa.html
رجبی غلامرضا، مرادی عظیمه. بررسی میزان شیوع اختلال‌های روانی در دانش‌آموزان شهرستان ایذه در سال 1399. تحقیقات نظام سلامت حکیم. 1401; 25 (1) :78-90

URL: http://hakim.tums.ac.ir/article-1-2191-fa.html


1- دکتری تخصصی روان‌شناسی، استاد گروه مشاوره، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران. ، rajabireza@scu.ac.ir
2- کارشناسی ارشد مشاوره مدرسه، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
چکیده:   (635 مشاهده)

مقدمه:اختلال رفتاری-روانی عبارت است از حالات قابل توجه بالینی که با تغییر در تفکّر، خلق، هیجان یا رفتار مشخص و با اختلال در کارکرد زندگی همراه باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت اختلالهای روانی در دانشآموزان مقطع متوسطه دوم شهرستان ایذه در سال تحصیلی 99-1398 در یک طرح زمینه یابی [مقطعی] انجام گرفت.
روش کار: پژوهش حاضر در یک پژوهش زمینهیابی از نوع مقطعی و از نظر هدف کاربردی انجام گرفت. 362 دانشآموز با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای از میان دانشآموزان دختر و پسر مقطع دوم متوسطه شهرستان ایذه از استان خوزستان انتخاب شدند. دانشآموزان فهرست علائم اختلالهای روانی [R-90-SCL] را تکمیل کردند. دادهها با استفاده از شاخصهای آماری فراوانی و درصد فراوانی و روش آماری تحلیل واریانس چند متغیری و 22-SPSS تحلیل شدند.
یافته‌ها: یافتهها نشان داد که 22/7 درصد (82 نفر) کل نمونه [17/02-18/42 =95/CI0] ، 32/6 درصد (59 نفر) دختران و 12/7 درصد (23 نفر) پسران، 17/5 درصد (21 نفر) از دانشآموزان پایه دهم، 24/8 درصد (30 نفر) از دانشآموزان پایه یازدهم و 25/6 درصد (31 نفر) از دانشآموزان پایه دوازدهم و 20/4 درصد (28 نفر) از دانشآموزان رشته علوم انسانی، 25/5 درصد (48 نفر) از دانشآموزان رشته علوم تجربی و 16/2 درصد (37 نفر) از دانشآموزان رشته ریاضی-فیزیک مشکوک به اختلالهای روانی بودند.
نتیجه‌گیری: بر اساس گزارش های بدست آمده مسئولین بهداشت روان سازمان آموزش و پرورش و مسئولین ذیربط جامعه باید اقدامات مناسبی را در راستای ارتقای سلامت روان و بهداشت دانش آموزان نوجوان دختر و پسر انجام دهند.

متن کامل [PDF 661 kb]   (214 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1402/1/27 | پذیرش: 1401/3/10 | انتشار: 1401/3/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه پژوهشی حکیم می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Hakim Journal

Designed & Developed by : Yektaweb