مقدمه:اختلال رفتاری-روانی عبارت است از حالات قابل توجه بالینی که با تغییر در تفکّر، خلق، هیجان یا رفتار مشخص و با اختلال در کارکرد زندگی همراه باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت اختلالهای روانی در دانشآموزان مقطع متوسطه دوم شهرستان ایذه در سال تحصیلی 99-1398 در یک طرح زمینه یابی [مقطعی] انجام گرفت.
روش کار: پژوهش حاضر در یک پژوهش زمینهیابی از نوع مقطعی و از نظر هدف کاربردی انجام گرفت. 362 دانشآموز با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای از میان دانشآموزان دختر و پسر مقطع دوم متوسطه شهرستان ایذه از استان خوزستان انتخاب شدند. دانشآموزان فهرست علائم اختلالهای روانی [R-90-SCL] را تکمیل کردند. دادهها با استفاده از شاخصهای آماری فراوانی و درصد فراوانی و روش آماری تحلیل واریانس چند متغیری و 22-SPSS تحلیل شدند.
یافتهها: یافتهها نشان داد که 22/7 درصد (82 نفر) کل نمونه [17/02-18/42 =95/CI0] ، 32/6 درصد (59 نفر) دختران و 12/7 درصد (23 نفر) پسران، 17/5 درصد (21 نفر) از دانشآموزان پایه دهم، 24/8 درصد (30 نفر) از دانشآموزان پایه یازدهم و 25/6 درصد (31 نفر) از دانشآموزان پایه دوازدهم و 20/4 درصد (28 نفر) از دانشآموزان رشته علوم انسانی، 25/5 درصد (48 نفر) از دانشآموزان رشته علوم تجربی و 16/2 درصد (37 نفر) از دانشآموزان رشته ریاضی-فیزیک مشکوک به اختلالهای روانی بودند.
نتیجهگیری: بر اساس گزارش های بدست آمده مسئولین بهداشت روان سازمان آموزش و پرورش و مسئولین ذیربط جامعه باید اقدامات مناسبی را در راستای ارتقای سلامت روان و بهداشت دانش آموزان نوجوان دختر و پسر انجام دهند.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |