دوره 23، شماره 4 - ( زمستان 1399 )                   جلد 23 شماره 4 صفحات 462-449 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Aghajani Afrouzi A, Mousavi Chelak A, Riahi A. Investigation of Health Information Behavior among the Employees of the Central Bank of the Islamic Republic of Iran during 2020. Hakim 2020; 23 (4) : 8
URL: http://hakim.tums.ac.ir/article-1-2081-fa.html
آقاجانی افروزی علی اکبر، موسوی چلک افشین، ریاحی عارف. بررسی رفتار جستجوی اطلاعات و دانش سلامت در میان کارکنان بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران. تحقیقات نظام سلامت حکیم. 1399; 23 (4) :449-462

URL: http://hakim.tums.ac.ir/article-1-2081-fa.html


1- استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
2- دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه پیام‌نور، تهران،‌ایران.
3- کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام‌نور، تهران،‌ایران. ، ariahi1986@gmail.com
چکیده:   (1065 مشاهده)
تاریخ دریافت: 1400/01/15   تاریخ پذیرش:1400/04/09

مقدمه: این مطالعه با هدف بررسی رفتار اطلاعاتی و اطلاع‏یابی سلامت در میان کارکنان بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته است.
روش کار: پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و به روش پیمایشی توصیفی در سال 1399 صورت گرفته است. جامعه پژوهش مطالعه حاضر را 384 کارکنان بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تشکیل میدهند.
یافتهها: برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه محقق‏ساخته استفاده شده است. "اطلاع از روشهای پیشگیری از بیماری" با میانگین 27/4 (99/0=SD) به عنوان مهمترین هدف جستجوی اطلاعات سلامت اعلام شده است. "مشورت و کمک از پزشکان، پرستاران و متخصصین حوزه سلامت" نیز با میانگین 07/4 (97/0=SD) به عنوان اصلیترین کانال کسب اطلاعات سلامت عنوان شده است.  در میان شبکههای اجتماعی نیز اینستاگرام به عنوان اصلیترین کانال کسب اطلاعات (با میانگین 55/4) (03/1=SD) ذکر شده است. "دستیابی به زندگی سالم" نیز با میانگین 66/4 (98/0=SD) به عنوان مهمترین اولویت اطلاعات حوزه سلامت و "دانش پایین سطح زبان انگلیسی" با میانگین 71/3  (26/1=SD) به عنوان اصلیترین مانع کسب اطلاعات سلامت در نظر گرفته شده است.
 نتیجهگیری:کارکنان بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران برای سطح کمی و کیفی اطلاعات مناسب و مرتبط با حوزه بهداشت و سلامت (فردی و شغلی) نیاز به دریافت اطلاعات از طریق منابع و مجاری رسمی و معتبر دارند. برنامه‏ریزی و سیاست‏گذاری مناسب توسط مسئولان و مدیران ارشد بانک در حوزه بهداشت و سلامت و در راس آن اداره رفاه، بهداری و همچنین معاونت اداری و مالی بانک مرکزی در جهت تسهیل آموزش کارکنان به منابع اطلاعاتی حوزه بهداشت سلامت با گسترش و افزایش مجاری و کانال‏های اطلاعاتی می‏تواند راهگشا باشد.
 
شماره‌ی مقاله: 8
متن کامل [PDF 547 kb]   (344 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1400/1/15 | پذیرش: 1399/10/10 | انتشار: 1399/10/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه پژوهشی حکیم می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Hakim Journal

Designed & Developed by : Yektaweb