Ethics code: IR.TUMS.VCT.REC.1398.094
1- استادیار، متخصص جراحی ارتوپد،گروه ارتوپدی، معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
2- کارشناس ارشد پرستاری، معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
3- کارشناس ارشد آمار، دانش اموخته دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه آزاد رامسر، ایران
4- دانشیار، دکترای پرستاری، دانشکده پرستاری ومامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران. ، shvaraei@tums.ac.ir
چکیده: (1365 مشاهده)
تاریخ دریافت: 1399/12/17 تاریخ پذیرش: 1400/03/20
مقدمه: رضایت شغلی پرستاران یکی از عوامل موثر در ارتقای کیفیت مراقبت پرستاری است. هدف این مطالعه تعیین عوامل موثر بر رضایت شغلی پرستاران شاغل در بخشهای اورژانس بیمارستانهای دولتی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران بود.
روش کار: این پژوهش، یک مطالعه مقطعی بود که در بخشهای اورژانس 14 بیمارستان تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه اطلاعات فردی و پرسشنامه رضایتمندی شغلی هرزبرگ بود. نمونههای مورد پژوهش 665 نفر از پرستاران شاغل در بخشهای اورژانس بودند که به روش سرشماری وارد مطالعه شدند. اطلاعات کسب شده با استفاده از آزمونهای آماری توصیفی و تحلیلی (میانگین و انحراف معیار و کای دو) و نرمافزار Version 18 SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: نتایج نشان داد میانگین (انحراف معیار) رضایتمندی شغلی پرستاران (831/36 ± 58/141) متوسط رو به پایین بود و در بین ابعاد رضایتمندی شغلی، بالاترین میزان رضایت به ترتیب در دو بعد، ارتباط با همکاران و بیماران (3/48درصد) و جایگاه شغلی (7/27درصد) و پایینترین میزان رضایت به ترتیب در دو بعد، حقوق و مزایا (4/62درصد) و وضعیت و شرایط کار (3/49درصد) بود.
نتیجهگیری: در تمامی سازمانها رضایت شغلی، عاملی مهم در ایجاد انگیزه، کارآیی و مسئولیتپذیری کارکنان شناسایی شده است. در بخش اورژانس شناسایی عوامل موثر بر رضایت شغلی پرستاران، میتواند راهکاری برای اعمال مداخلات موثر بهمظور ارتقای رضایت شغلی پرستاران، ارتقای کیفیت مراقبت پرستاری و کاهش ترک خدمت آنها باشد.
شمارهی مقاله: 7
نوع مطالعه:
پژوهشی |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1399/12/17 | پذیرش: 1400/3/10 | انتشار: 1400/3/10