1- دانشیار، گروه علوم مدیریت و اقتصاد بهداشت، دانشکدهی بهداشت، مرکز تحقیقات مدیریت اطلاعات سلامت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
2- دانشیار، گروه علوم مدیریت و اقتصاد بهداشت، دانشکدهی بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
3- کارشناس ارشد مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، گروه علوم مدیریت و اقتصاد بهداشت، دانشکدهی بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران. ، shajihashemi@yahoo.com
چکیده: (1574 مشاهده)
مقدمه: اصلاحات نظام سلامت همانا تغییرات هدفمند، بنیادی و پایدار برای افزایش دسترسی، کارایی، کیفیت، عدالت، تابآوری، پایداری، پاسخگویی، رضایت و کاهش هزینهها است. طرح تحول نظام سلامت ایران با هدف افزایش دسترسی به خدمات سلامت، کاهش هزینهی بیماران و ارتقای کیفیت خدمات سلامت در اردیبهشت 1393 اجرا شد. هدف مطالعهی حاضر، بررسی تاثیر طرح تحول نظام سلامت بر رضایت بیماران بود.
روش کار: مطالعهی توصیفی-تحلیلی حاضر بهصورت گذشتهنگر با استفاده از دادههای پنج سال (1391 تا 1395) رضایت بیماران از یک بیمارستان تخصصی شهر اصفهان انجام شد. بهترتیب تعداد 538 و 873 بیمار پیش و پس از اجرای طرح تحول نظام سلامت مورد بررسی قرار گرفتند. از یک پرسشنامهی 29 گویهای برای سنجش رضایت بیماران در چهار بعد خدمات پزشکی، پرستاری، پشتیبانی و هتلینگ استفاده شد. دادهها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی در نرمافزار SPSS-v24 تجزیهوتحلیل شد.
یافتهها: رضایت بیماران از 3/84% در پیش از اجرای طرح تحول نظام سلامت به 7/89% در پس از اجرای طرح افزایش یافت (3/%6 افزایش)، که از نظر آماری معنیدار بود (05/0>P ). میزان رضایت بیماران در همهی ابعاد خدمات پزشکی، پرستاری، پشتیبانی و رفاهی افزایش نشان داد. بیشترین افزایش رضایت بیماران مربوط به خدمات هتلینگ (9/%9) و پشتیبانی (7/%6) بیمارستان بود. رضایت بیماران در سالهای اول، دوم و سوم اجرای طرح تحول نظام سلامت در بیمارستان بهترتیب، 5/5%، 37/0% و 0% افزایش یافت.
نتیجهگیری: میزان رضایت بیماران پس از اجرای طرح تحول نظام سلامت بهطور نسبی افزایش یافت. ارزشیابی اثرات برنامهی طرح تحول نظام سلامت منجر به شناسایی نقاط قوت و ضعف آن و بهکارگیری اقدامات اصلاحی میشود.
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1399/10/1 | پذیرش: 1399/4/10 | انتشار: 1399/4/10