دوره 23، شماره 2 - ( تابستان 1399 )                   جلد 23 شماره 2 صفحات 237-228 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mosadeghrad A M, Jaafaripooyan E, Hajihashemi S. Effect of Iran Health Transformation Plan on Patient Satisfaction. Hakim 2020; 23 (2) :228-237
URL: http://hakim.tums.ac.ir/article-1-2068-fa.html
مصدق راد علی محمد، جعفری پویان ابراهیم، حاجی هاشمی سوده. تاثیر طرح تحول نظام سلامت بر رضایت بیماران. تحقیقات نظام سلامت حکیم. 1399; 23 (2) :228-237

URL: http://hakim.tums.ac.ir/article-1-2068-fa.html


1- دانشیار، گروه علوم مدیریت و اقتصاد بهداشت، دانشکده‌ی بهداشت، مرکز تحقیقات مدیریت اطلاعات سلامت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
2- دانشیار، گروه علوم مدیریت و اقتصاد بهداشت، دانشکده‌ی بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
3- کارشناس ارشد مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، گروه علوم مدیریت و اقتصاد بهداشت، دانشکده‌ی بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران. ، shajihashemi@yahoo.com
چکیده:   (1162 مشاهده)
مقدمه: اصلاحات نظام سلامت همانا تغییرات هدف‌مند، بنیادی و پایدار برای افزایش دسترسی، کارایی، کیفیت، عدالت، تاب‌آوری، پایداری، پاسخ‌گویی، رضایت و کاهش هزینه‌ها است. طرح تحول نظام سلامت ایران با هدف افزایش دسترسی به خدمات سلامت، کاهش هزینه‌ی بیماران و ارتقای کیفیت خدمات سلامت در اردیبهشت 1393 اجرا شد. هدف مطالعه‌ی حاضر، بررسی تاثیر طرح تحول نظام سلامت بر رضایت بیماران بود.
روش کار: مطالعه‌ی توصیفی-تحلیلی حاضر به‌صورت گذشته‌نگر با استفاده از داده‌های پنج سال (1391 تا 1395) رضایت بیماران از یک بیمارستان تخصصی شهر اصفهان انجام شد. به‌ترتیب تعداد 538 و 873 بیمار پیش و پس از اجرای طرح تحول نظام سلامت مورد بررسی قرار گرفتند. از یک پرسش‌نامه‌ی 29 گویه‌ای برای سنجش رضایت بیماران در چهار بعد خدمات پزشکی، پرستاری، پشتیبانی و هتلینگ استفاده شد. داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی در نرم‌افزار SPSS-v24 تجزیه‌وتحلیل شد.
یافتهها: رضایت بیماران از 3/84% در پیش از اجرای طرح تحول نظام سلامت به 7/89% در پس از اجرای طرح افزایش یافت (3/%6 افزایش)، که از نظر آماری معنی‌دار بود (05/0>P ). میزان رضایت بیماران در همه‌ی ابعاد خدمات پزشکی، پرستاری، پشتیبانی و رفاهی افزایش نشان داد. بیش‌ترین افزایش رضایت بیماران مربوط به خدمات هتلینگ (9/%9) و پشتیبانی (7/%6) بیمارستان بود. رضایت بیماران در سال‌های اول، دوم و سوم اجرای طرح تحول نظام سلامت در بیمارستان به‌ترتیب، 5/5%، 37/0% و 0% افزایش یافت.
نتیجهگیری: میزان رضایت بیماران پس از اجرای طرح تحول نظام سلامت به‌طور نسبی افزایش یافت. ارزشیابی اثرات برنامه‌ی طرح تحول نظام سلامت منجر به شناسایی نقاط قوت و ضعف آن و به‌کارگیری اقدامات اصلاحی می‌شود.
متن کامل [PDF 407 kb]   (650 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1399/10/1 | پذیرش: 1399/4/10 | انتشار: 1399/4/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه پژوهشی حکیم می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Hakim Journal

Designed & Developed by : Yektaweb