Mirzaei Nasirabad J, Zeynali M, Mahboub-Ahari A, Rasoul Baradaran hasanzadeh R. Improving educational, research and support processes based on Business Processs Modeling No-tation and timing under uncertainty: An Action Research Study at Tabriz University of Medical Sciences. Hakim 2020; 23 (3) :367-378
URL:
http://hakim.tums.ac.ir/article-1-1994-fa.html
میرزائی نصیرآباد جواد، زینالی مهدی، محبوب اهری علیرضا، برادران حسن زاده رسول. ارتقای فرآیندهای آموزشی، پژوهشی و پشتیبانی با استفاده از رویکرد مدل و نشانهگذاری فرآیند کسب و کار (BPMN) و زمانسنجی در شرایط عدم اطمینان: مطالعه اقدامپژوهی در دانشگاه علوم پزشکی تبریز. تحقیقات نظام سلامت حکیم. 1399; 23 (3) :367-378
URL: http://hakim.tums.ac.ir/article-1-1994-fa.html
1- دانشجوی دکتری حسابداری، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.
2- استادیار گروه حسابداری، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.
3- دانشیارگروه اقتصاد سلامت، مرکز تحقیقات مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران. ، aharia@tbzmed.ac.ir
4- دانشیار گروه حسابداری، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.
چکیده: (831 مشاهده)
مقدمه: مطالعه حاضر با هدف طراحی سیستم مدیریت فرآیندهای آموزشی، پژوهشی و پشتیبانی دانشکده مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی تبریز از طریق مدیریت فرآیندهای کسب و کار صورت گرفته است.
روشکار: در ابتدا با استفاده از رویکرد اقدامپژوهی فرآیندها و فعالیتهای منتسب به آنها شناسایی و مستند شده و طی چند مرحله بحث گروهی و مصاحبه فردی فرآیندهای فاقد ارزش افزوده حذف شدند. سپس با استفاده از یک مطالعه زمانسنجی، زمان مشاهده شده ثبت شده و از طریق معیارهای پیشنهادی وستینگهاوس ضریب عملکرد، زمان نرمال و استاندارد تعیین شد. به منظور برخورد با شرایط فقدان اطمینان، مقادیر زمانسنجی با استفاده از منطق فازی استخراج شده و سپس از طریق فازیزدایی مقادیر حقیقی به شکل میانگین محاسبه شد. از نرمافزار Bizagi-Modeler برای مستندسازی فرآیندها و از نرمافزار Excel و Spss برای انجام محاسبات استفاده شد.
یافتهها: تعداد 3.729 فعالیت در قالب ۳۸۴ فرآیند شناسایی و به مرحله زمانسنجی وارد شدند. میانگین و انحراف معیار پیشنهادی وستینگهاوس برای مراکز فرآیند، ضریب عملکرد، زمان نرمال و استاندارد ۲۶/۶،۱۲/۵۶ و ۳۵/۵۷ دقیقه نشان داد. بر اساس جمعبندی جلسات کمیتههای ارتقای فرآیند، یکی از دلایل مهم تآخیر فرآیندها در مدیریت روزمره در زمان پیککاری، پیچیدگی و تغییرات بالای فعالیتها بود.
نتیجهگیری: استفاده از رویکرد مدل و نشانهگذاری فرآیند کسب و کار به همراه تقویت زیرساخت فناوری اطلاعات، دانشگاهها را در تحقق اهداف تحول آموزش پزشکی با تدوین سامانههای مدیریت عملکرد و هزینه کمک میکند. فرآیندهای جاری در دانشکدهها وابستگی بالایی به فرآیندهای سطح ستاد دارد که میتواند با تفویض اختیار بیشتر، از پویایی بیشتری برخوردار باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشی |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1398/12/1 | پذیرش: 1399/7/10 | انتشار: 1399/7/10