دوره 22، شماره 2 - ( تابستان 1398 )                   جلد 22 شماره 2 صفحات 93-82 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Gray S, Aghajani M, Ronasian R, Manavi S, Harirchi I, Olyaee Manesh A, et al . Goals and Effects of “Iranian Pay for Performance” Program for Non-Medical Workforce in Teaching Hospitals: Qualitative Study. Hakim 2019; 22 (2) :82-93
URL: http://hakim.tums.ac.ir/article-1-1963-fa.html
گری سراج الدین، آقاجانی محمد، روناسیان راضیه، معنوی سعید، حریرچی ایرج، اولیایی منش علیرضا، و همکاران. و همکاران.. اهداف و اثرات مدل پرداخت مبتنی بر عملکرد کارکنان غیر پزشک بیمارستان های آموزشی ایران: مطالعه ای کیفی. تحقیقات نظام سلامت حکیم. 1398; 22 (2) :82-93

URL: http://hakim.tums.ac.ir/article-1-1963-fa.html


1- گـروه علـوم مدیریـت و اقتصـاد بهداشـت، دانشـکده بهداشـت، دانشـگاه علـوم پزشـکی تهـران
2- رئیـس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
3- کارشـناس مسـئول برنامـه ملـی پرداخـت مبتنـی بـر عملکـرد؛ معاونت درمان، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
4- مسـئول برنامـه ملـی پرداخـت مبتنـی بـر عملکـرد؛ معاونت درمان، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
5- گـروه جراحـی، دانشـکده پزشـکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران
6- موسسه ملی تحقیقات سلامت. گـروه پرداخـت و منابـع مالـی نظـام سـلامت دانشگاه علوم پزشکی تهران. گـروه علـوم مدیریـت و اقتصـاد بهداشـت، دانشـکده بهداشـت، دانشـگاه علـوم پزشـکی تهـران ، arolyaee@gmail.com
چکیده:   (1985 مشاهده)
مقدمه: طراحی هر مکانیسم پرداخت پول بر رفتار ارائه‌کنندگان تاثیر گذارده، پاسخ‌های متفاوتی ایجاد می‌کند. هدف مطالعه‌ی حاضر، بررسی برنامه‌ی پرداخت مبتنی بر عمل‌کرد ایران برای کارکنان بیمارستانی (دستورالعمل سال 1393) و نحوه‌ی تاثیرگذاری احتمالی اجزای آن بر رفتار کارکنان و بیمارستان‌ها است.
روش کار: مطالعه‌‌ی کیفی حاضر در دو سطح ملی و استانی با بهره‌گیری از بررسی مستندات، یادداشت‌برداری در جلسات و مصاحبه‌های انفرادی (13 نفر در سطح وزارت، دانشگاه و بیمارستان) انجام‌شد. داده‌ها به روش آنالیز محتوا، با استفاده از نرم‌افزار MAXQDA10 تحلیل شد. استخراج کدها تئوری محور و تم‌بندی آن‌ها، تفسیری بود.
یافته‌ها: هم‌راستا کردن اهداف فردی کارکنان با اهداف عمل‌کردی بیمارستان، تمرکززدایی در اداره‌ی کارکنان، پیش‌بینی‌پذیر کردن بیش‌تر هزینه‌های پرسنلی، ایجاد انگیزه برای جذب بیمار بیش‌تر و بهبود کیفیت ارائه‌ی خدمت در هر بخش، کاهش انگیزه‌ی تقاضای القایی و کسورات بیمه‌ای، تاثیر سه گروه از عوامل فردی، کاری و عمل‌کردی بر دریافتی فرد و ارائه‌ی اطلاعات صحیح در سطح کشوری پیرامون دریافتی کارکنان ، از اهداف و اثرات مثبت احتمالی برنامه بودند. پیچیدگی و گذشته‌نگر بودن برنامه، به‌تعویق افتادن پرداخت کارکنان و عدم‌تعیین کسورات بیمه‌ای در هر بخش ازجمله مشکلات تدوین و اجرای برنامه بودند.
نتیجه‌گیری: این برنامه به‌صورت بالقوه ابزارهای مناسبی را برای رسیدن به اهداف مدنظر فراهم می‌کند که بهره‌گیری از آن‌ها به ظرفیت مدیران اجرایی وابسته است. عدم‌پرداخت به موقع کارانه، به علت تاخیر در تامین منابع، بزرگ‌ترین عامل تهدیدکننده‌ی اهداف و اثرات برنامه است.
متن کامل [PDF 410 kb]   (493 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/8/16 | پذیرش: 1398/8/16 | انتشار: 1398/8/16

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه پژوهشی حکیم می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Hakim Journal

Designed & Developed by : Yektaweb