دوره 22، شماره 3 - ( پاییز 1398 )                   جلد 22 شماره 3 صفحات 257-249 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Gholamzadeh Nikjoo R, sokhanvar M, motaharirad K, taghi khodayari M. Quality of Outpatient Visits in Selected Public and Private Clinics in Tabriz City in 2018. Hakim 2019; 22 (3) :249-257
URL: http://hakim.tums.ac.ir/article-1-1883-fa.html
غلام زاده نیکجو رعنا، سخنور مبین، مطهری راد خدیجه، تقی خدایاری محمد. بررسی کیفیت ویزیت سرپایی در درمانگاه‌های دولتی و خصوصی منتخب شهر تبریز در سال 1397. تحقیقات نظام سلامت حکیم. 1398; 22 (3) :249-257

URL: http://hakim.tums.ac.ir/article-1-1883-fa.html


1- عضو هیات علمی، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، قطب علمی و آموزشی مدیریت سلامت ایران، مرکز تحقیقات مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
2- دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی
3- قطب علمی و آموزشی مدیریت سلامت ایران، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران. ، Khadijeh.motahari@gmail.com
4- عضو هیئت علمی، دانشکده بهداشت، گروه آمارزیستی و اپیدمیولوژی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران.
چکیده:   (1720 مشاهده)
مقدمه: ویزیت سرپایی، نقطهی شروع فرآیند درمان است که صحت آن، تعیین کنندهی پیامدهای درمان میباشد. مطالعهی حاضر با هدف بررسی کیفیت ویزیت در درمانگاههای دولتی و خصوصی منتخب شهر تبریز انجام شد.
روش کار: پژوهش توصیفی-تحلیلی حاضر در درمانگاه بیمارستانهای امام رضا (ع)، شیخالرئیس و شهید طالقانی در بخش دولتی و  بهبود و بینالمللی در بخش خصوصی در سال 1397 انجام شد. حجم نمونه، 384 نفر برآورد گردید. از پرسشنامهی استاندارد کیفیت ویزیت جهت جمعآوری دادهها استفاده شد. دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 22 تجزیه و تحلیل گردید.
یافتهها: میانگین کیفیت ساختاری در درمانگاههای دولتی و خصوصی به ترتیب برابر با 90/18± 60/75% و 10/15±26/50% بود. میانگین کیفیت فرآیندی در درمانگاههای دولتی 70/6±08/84% و در درمانگاه های خصوصی 77/8±05/81% برآورد گردید. همچنین، 45/18±45/77% از بیماران در درمانگاههای دولتی و 76/16± 60/77% در درمانگاههای خصوصی، از پیامدهای ویزیت رضایت داشتند. در مجموع، کیفیت کلی خدمات در درمانگاههای دولتی 05/10±04/79% و درمانگاههای خصوصی 26/9±64/69% بود.
نتیجهگیری: کیفیت کلی خدمات در وضعیت متوسط قرار داشت. میانگین کیفیت در مراکز دولتی بهتر از مراکز خصوصی بود. مسئولان میتوانند برای بهبود کیفیت، تدابیری نظیر توسعه زیرساخت ها در بیمارستانهای خصوصی، استفاده از سیستمهای پذیرش اینترنتی و تلفنی، برنامههای نوبتدهی بر اساس برآورد زمان و الزام پزشکان به حضور زمانبندیشده در درمانگاه را اتخاذ نمایند.
متن کامل [PDF 379 kb]   (386 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1397/9/9 | پذیرش: 1398/12/5 | انتشار: 1398/12/5

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه پژوهشی حکیم می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Hakim Journal

Designed & Developed by : Yektaweb