دوره 21، شماره 4 - ( زمستان 1397 )                   جلد 21 شماره 4 صفحات 320-313 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

mehmandar M, ariana M, khalili E, mobaderi T. Comparative Study of Urban Traffic Management in Reducing Accidents in Tehran Using Analytic Hierarchy Process and Delphi Methods. Hakim 2019; 21 (4) :313-320
URL: http://hakim.tums.ac.ir/article-1-1878-fa.html
مهماندار محمدرضا، آریانا محمد، خلیلی احسان، مبادری توفیق. مطالعه تطبیقی مدیریت ترافیک شهری در کاهش تصادفات مناطق تهران با استفاده از روش‌های تحلیل سلسله مراتبی و Delphi. تحقیقات نظام سلامت حکیم. 1397; 21 (4) :313-320

URL: http://hakim.tums.ac.ir/article-1-1878-fa.html


1- دانشــگاه علــوم انتظامــی امیــن، ایــران
2- راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ، ایران ، mhariana62@gmail.com
3- دانشــگاه صنعتــی اصفهــان، ایران
4- گـروه آمــار زیســتی دانشــگاه علــوم پزشــکی ایــران
چکیده:   (1571 مشاهده)
مقدمه: روش‌های برنامه‌ریزی برخورد با معضلات ناشی از راه‌بندان‌های طولانی، متاثر از مشکلات جوی، تصادفات، مهندسی معابر و به‌تبع آن آلایندگی‌های ناشی از مسائل مذکور در شهر تهران، که همه‌روزه گریبان‌گیر ساکنین است، جوابگو نبوده و این امر فرصت اقدامات مناسب را از مدیریت حمل‌ونقل و ترافیک شهری سلب می‌کند. امروزه در اکثر کشورها برای نیل به یک مدیریت بهینه در امر حمل‌ونقل، از مطالعات تطبیقی بهره می‌گیرند.
روش کار: پژوهش حاضر با هدف ارتقای وضعیت مدیریت حمل‌ونقل و ترافیک در جهت کاهش تصادفات در مناطق تهران، به شناخت مفهوم مدیریت حمل‌ونقل و ترافیک و مولفه‌های تاثیرگذار بر سطح مدیریت حمل‌ونقل در مناطق 22گانه تهران و در نهایت سطح‌بندی این مناطق برحسب شاخص‌های به‌دست‌آمده پرداخت. وضعیت مدیریت حمل‌ونقل و ترافیک در سطح مناطق 22گانه تهران با روش توصیفی- تحلیلی و با استفاده از تکنیک تحلیل سلسله مراتبی و دلفی و نرم‌افزار Expert Choice مورد ارزیابی قرارگرفت. جامعه آماری مورد مطالعه، شامل خبرگان و صاحب‌نظران حوزه‌های مختلف ترافیکی و خدمات شهری بود.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که منطقه 13 تهران از لحاظ مدیریت حمل‌ونقل و ترافیک شهری با وزن نهایی 93/3 نسبت به دیگر مناطق در جایگاه بالاتری قرار دارد.
نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاضر حاکی از آن است که برای بهینه‌سازی مدیریت حمل‌ونقل و ترافیک شهری در شهر تهران، لازم است اوزان به‌دست آمده برای هر یک از مولفه‌های تاثیرگذار در مناطق شهری به خوبی توجه قرارگرفته، در برنامه‌ریزی‌ها و مدیریت حمل‌ونقل و ترافیک در جهت کاهش تصادفات منظور گردند.
متن کامل [PDF 460 kb]   (565 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1397/8/13 | پذیرش: 1398/2/24 | انتشار: 1398/2/24

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه پژوهشی حکیم می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Hakim Journal

Designed & Developed by : Yektaweb