دوره 21، شماره 4 - ( زمستان 1397 )                   جلد 21 شماره 4 صفحات 299-290 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

mehmandar M, ariana M, khalili E, mobaderi T. Detection and Evaluation of Road Defects Effective in Accidents: A Case Study of Tehran City. Hakim 2019; 21 (4) :290-299
URL: http://hakim.tums.ac.ir/article-1-1870-fa.html
مهماندار محمدرضا، آریانا محمد، خلیلی احسان، مبادری توفیق. شناسایی و ارزیابی مولفه‌های نقص موثر راه در بروز تصادفات: (مطالعه موردی شهر تهران). تحقیقات نظام سلامت حکیم. 1397; 21 (4) :290-299

URL: http://hakim.tums.ac.ir/article-1-1870-fa.html


1- دانشــگاه علــوم انتظامــی امیــن، ایران
2- راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ
3- دانشــگاه صنعتــی اصفهــان، ایــران ، control.khalili@gmail.com
4- گروه آمــار زیســتی دانشــگاه علــوم پزشــکی ایــران
چکیده:   (1473 مشاهده)
سابقه و هدف: پیگیری و کنکاش در مورد عوامل اصلی شکل‌گیری تصادفات، موضوعی است که از دهه گذشته به منظور پیش‌گیری از تصادفات به شدت مورد توجه پژوهش‌گران حوزه راهنمایی ‌و ‌رانندگی قرارگرفته است. بررسی این عوامل می‌تواند تا حد زیادی از بروز عوامل پایه شکل‌گیری تصادفات جلوگیری کند. شناسایی و ارزیابی مولفه‌های موثر بر عامل نقص راه در بروز تصادفات خسارتی و جرحی/فوتی و سپس ارزیابی مناطق کلان‌شهر تهران بر اساس این مولفه‌ها، از مهم‌ترین اهداف متصور در پژوهش حاضر بود.
روش بررسی: پژوهش حاضر از نظر ماهیت و نحوه انجام، کاربردی-توسعه‌ای است. منطقه مورد مطالعه، کلان‌شهر تهران بزرگ بود. در این پژوهش از بانک اطلاعات تصادفات پلیس راهنمایی‌ و ‌رانندگی تهران بزرگ استفاده شد. این اطلاعات مربوط به تصادفات سه سال گذشته بود و در کل تعداد 2739 تصادف بررسی گردید. روش ارزیابی اطلاعات در پژوهش حاضر، اولویت‌بندی بر اساس شباهت به راه‌حل ایده‌آل بود و ماتریس‌های وزنی آن از طریق روش تحلیل سلسله مراتبی به‌دست آمد.
یافته‌ها: در این پژوهش، در ابتدا مولفه‌های موثر بر وقوع تصادفات رانندگی ناشی از نقص موثر راه در بروز تصادفات خسارتی و جرحی/ فوتی مورد بررسی قرارگرفت. در ارزیابی به عمل آمده به کمک روش تحلیل سلسله مراتبی، مولفه‌هایی چون کم بودن عرض معبر و نواقص علائم عمودی و افقی، از مهم‌ترین علل وقوع تصادفات ناشی از نقص موثر راه انتخاب شدند.
نتیجهگیری: در نتیجه پژوهش حاضر، در تصادفات خسارتی و جرحی/ فوتی به ترتیب مناطق 23 و 7 به عنوان بدترین و در هر دو حالت، منطقه 10 به عنوان بهترین منطقه از نظر میزان خسارات و تلفات ناشی از تصادفات نقص موثر راه شناخته شدند.
واژه‌های کلیدی: حوادث ترافیکی، مرگ و میر، تصادف
متن کامل [PDF 472 kb]   (547 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1397/7/17 | پذیرش: 1398/2/24 | انتشار: 1398/2/24

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه پژوهشی حکیم می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Hakim Journal

Designed & Developed by : Yektaweb