دوره 23، شماره 1 - ( بهار 1399 )                   جلد 23 شماره 1 صفحات 112-104 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kaveh S, Pakzad S, Mosekesh L, movahedi Y. Effect of Images on Cigarette Packs on Brain Waves. Hakim 2020; 23 (1) :104-112
URL: http://hakim.tums.ac.ir/article-1-1824-fa.html
کاوه سعید، پاکزاد سجاد، موزه کش لیلا، موحدی یزدان. بررسی اثر تصاویر بسته‌بندی پاکت‌های سیگار بر امواج مغزی. تحقیقات نظام سلامت حکیم. 1399; 23 (1) :104-112

URL: http://hakim.tums.ac.ir/article-1-1824-fa.html


1- مربی،کارشناسی ارشد طراحی صنعتی، دانشکده طراحی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایران.
2- استادیار، دکتری مکانیک، دانشکده طراحی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایران.
3- کارشناسی ارشد طراحی صنعتی، دانشکده طراحی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایران.
4- استادیار، دکتری علوم اعصاب‌شناختی، دانشکده‌ی چندرسانه‌ای، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایران. ، yazdan.movahedi@gmail.com
چکیده:   (629 مشاهده)
مقدمه: مصرف سیگار به‌عنوان دروازه‌ی ورود به مصرف مواد مخدر و رفتارهای پرخطر دیگر در‌نظر‌گرفته‌شده‌است. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر تصاویر (خنثی و هشداردهنده) بسته‌بندی محصولات دخانی بر الگوی امواج مغزی افراد سیگاری انجام شد.
روش کار: روش تحقیق پژوهش حاضر، نیمه‌تجربی بود. جامعه‌ی آماری پژوهش مشتمل بر کلیه‌ی دانشجویان پسر دانشگاه تبریز در سال تحصیلی 97-1396 بود. ابتدا با استفاده از اعلام فراخوان و پرسش‌نامه‌ی استاندارد مصرف سیگار، دانشجویان سیگاری شناسایی شدند. از این افراد به‌صورت همزمان در باندهای فرکانسی آلفا‌پیک، تتا، آلفا، SMR و بتا، ثبت الکتروانسفالوگرافی کمی به‌عمل آمد. سپس داده‌ها با روش تحلیل اندازه‌گیری مکرر، تجزیه‌و‌تحلیل و کلیه‌ی مراحل توسط نرم‌افزار SPSS نسخه‌ی 21 محاسبه گردید.
یافتهها: نتایج نشان داد که اثر اصلی موقعیت ثبت (F = 46/12, P < 0/001)، اثر اصلی باند فرکانسی (F = 88/58, P <0/001 )‌ و اثر تعاملی موقعیت ثبت و باند فرکانسی (F = 5/96, P < 0/001) معنی‌دار بود؛ بدین ‌معنا‌ که تصاویر هشدار‌دهنده تاثیر بیشتری نسبت‌به تصاویر خنثی داشت و میانگین بتا برای تصاویر هشداردهنده 21/10، خنثی 03/8 و استراحت 25/7 بود.
نتیجهگیری: طراحان باید در مورد ساختار پیام‌های هشداری روی پاکت‌های سیگار، مثل طرح، اندازه و نوع تصویر تجدید‌نظر کرده و مواردی مانند تکراری‌بودن تصویر، خنثی‌بودن تصویر و جلب‌توجه کم پیام نسبت‌به جذابیت برند، اصلاح شود.

متن کامل [PDF 393 kb]   (224 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1397/2/30 | پذیرش: 1399/1/1 | انتشار: 1399/1/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه پژوهشی حکیم می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Hakim Journal

Designed & Developed by : Yektaweb