دوره 21، شماره 4 - ( زمستان 1397 )                   جلد 21 شماره 4 صفحات 305-300 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

aryankhesal A, mahmoudimeymand F. Barriers to the Implementation of a Referral System in Hospitals in the Health Reform Plan: Shafa Hospital in Kerman. Hakim 2019; 21 (4) :300-305
URL: http://hakim.tums.ac.ir/article-1-1717-fa.html
آرین خصال آیدین، محمودی میمند فرزانه. موانع اجرای زنجیره ارجاع خدمات بیمارستانی در برنامه طرح تحول نظام سلامت: بیمارستان شفای کرمان. تحقیقات نظام سلامت حکیم. 1397; 21 (4) :300-305

URL: http://hakim.tums.ac.ir/article-1-1717-fa.html


1- گــروه مدیریــت خدمــات بهداشــتی درمانــی، دانشــکده مدیریــت و اطــلاع رســانی پزشــکی، مرکــز تحقیقــات علــوم مدیریــت و اقتصــاد ســلامت، دانشــگاه علــوم پزشــکی ایــران، تهــران
2- دانشــکده بهداشــت، گــروه مدیریــت و اقتصــاد ســلامت، دانشــگاه علــوم پزشــکی تهــران ، f.mahmoudi.2012@gmail.com
چکیده:   (1769 مشاهده)
مقدمه: توجه به جنبه‌های مدیریت زنجیره ارجاع خدمات و شناسایی حیطه‌هایی که بتواند رضایت و بهبود کیفیت خدمات برای مراقبت کارآمد از بیمار را بهبود بخشد، امری ضروری است. هدف پژوهش حاضر، شناخت موانع موجود در مسیر اجرای زنجیره ارجاع خدمات بیمارستانی، در راستای ارتقای کیفیت خدمات و رضایت بیمار بود.
روش کار: مطالعه از نقطه نظر هدف، کاربردی و از دیدگاه روش، توصیفی تحلیلی است. جهت بررسی عمیق‌تر موضوع پژوهش، تنها بیمارستان شفا انتخاب شد؛ به عبارتی، مطالعه از نوع موردی بود. نمونه‌گیری پژوهش از نوع هدفمند و ابزار جمع‌آوری داده‌ها، پرسش‌نامه نیمه‌ساختار یافته بود، که از طریق مصاحبه تکمیل گردید. جمع‌آوری داده‌های مربوط به موانع کیفیت و رضایت طی سه ماه (شهریور، مهر و ابان 1394) انجام شد و در این مدت، تعداد 115 خدمت تصویربرداری ارجاع شده به کلینیک بعثت کرمان بررسی شد. پاسخ سوالات باز مربوط به کیفیت، رضایت و موانع زنجیره ارجاع، پس از تحلیل مضمون و کدگذاری به شکل توصیفی دسته‌بندی شد.
یافته‌ها: به دنبال بررسی‌های انجام شده در پژوهش حاضر، 4 موضوع و 11 زیرموضوع شناسایی شد. بنابر گزارش بیماران، در هیچ‌یک از 115 خدمت ارجاع شده از بیمارستان شفا به کلینیک بعثت، بابت استفاده از آمبولانس بیمارستان و خدمت دریافتی هزینه‌ای به کلینیک بعثت پرداخت نکرده و برای دریافت خدمات دیگر به خارج از بیمارستان ارجاع نشده بودند. مساله ازدحام، تاخیر در خدمت‌رسانی، کمبود و فرسوده بودن آمبولانس‌های مرکز، در بعد رضایت و عدم ارتباط موثر، در بعد کیفیت، از اهم یافته‌های پژوهش حاضر بود.
نتیجهگیری: مهم‌ترین موانع در اجرای زنجیره ارجاع خدمات، عدم قطعیت، نبود هماهنگی میان فعالیت‌های مختلف و عامل انسانی است. پایبندی به ابعادی چون منابع انسانی و غیرانسانی، ساختار سازمانی، فناوری اطلاعات و ارتباطات و نهایتا تدوین شاخص‌های مناسب جهت ارزیابی عملکرد، از عوامل ضروری موفقیت و تعالی زنجیره خدمات و بهبود کیفیت است.
متن کامل [PDF 304 kb]   (422 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1396/5/15 | پذیرش: 1398/2/24 | انتشار: 1398/2/24

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه پژوهشی حکیم می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Hakim Journal

Designed & Developed by : Yektaweb