دوره 18، شماره 2 - ( تابستان 1394 )                   جلد 18 شماره 2 صفحات 113-105 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Godarzi Z, Saeidi M, Daneshvar Ameri Z, Shamshiri AR, Sadeghi T. Impact of Peer Education on Breastfeeding Self-Efficacy in Primiparous Women: a Cluster Randomized Controlled Trial . Hakim 2015; 18 (2) :105-113
URL: http://hakim.tums.ac.ir/article-1-1510-fa.html
گودرزی زهرا، سعیدی محبوبه، دانشورعامری زهرا، شمشیری احمدرضا، صادقی طاهره. بررسی تأثیر آموزش شیردهی از طریق همتا بر خودکارآمدی شیردهی در مادران نخست‌زا: یک کارآزمایی تصادفی خوشه‌ای. تحقیقات نظام سلامت حکیم. 1394; 18 (2) :105-113

URL: http://hakim.tums.ac.ir/article-1-1510-fa.html


1- ، m.saeidi2000@yahoo.com
چکیده:   (7625 مشاهده)

دریافت: 25/11/93   پذیرش: 17/2/94

مقدمه: زنان نخست‌زا برای شروع و ادامه شیردهی با چالش‌های زیادی روبرو هستند. خودکارآمدی شیردهی یک متغیر روان‌شناختی و انگیزشی مهم و در عین حال  تعدیل‌پذیر برای تداوم تغذیه با شیرمادر است. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر آموزش شیردهی از طریق همتا بر خودکارآمدی شیردهی در زنان نخست‌زا انجام شد.

روش کـار: در این مطالعه کارآزمایی خوشه‌ای، شش مرکز بهداشتی درمانی شهر دامغان به طور تصادفی ساده در دو گروه کنترل و مداخله قرارگرفتند. 107 مادر نخست‌زا از هر مرکز به صورت نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. گروه کنترل، تحت آموزش معمول و استاندارد مراکز بهداشتی درمانی شامل دو جلسه آموزش شیردهی، یک جلسه قبل از زایمان و یک جلسه بعد از زایمان قرار گرفتند ولی گروه مداخله، علاوه بر آموزش‌های معمول، دو جلسه آموزش شیردهی دیگر را از یک همتای واجد شرایط و با دو سال تجربه شیردهی در زمان قبل و بعد از زایمان دریافت کردند. گردآوری داده‌ها با استفاده از پرسشنامه خودکارآمدی شیردهی دنیس در هفته هشتم پس از زایمان انجام شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون‌های تی مستقل و کای‌دو در سطح معناداری 95% صورت گرفت.

یافته‌ها: دو گروه از نظر متغیرهای دموگرافیک همگن بودند. نتایج مطالعه نشان داد میانگین نمره خودکارآمدی در گروه مداخله 08/6± 78/51 و در گروه کنترل 23/6± 55/46 می‌باشد. به طوری که میانگین نمره خودکارآمدی در گروه مداخله و کنترل تفاوت معناداری (001/0>p) داشتند.

نتیجه‌گیری: یافته‌های پژوهش حاضر نشان داد که آموزش شیردهی از طریق همتا موجب افزایش خودکارآمدی شیردهی در زنان نخست‌زای گروه مداخله نسبت به گروه کنترل در بازه زمانی هشت هفته پس از مداخله شد.

متن کامل [PDF 175 kb]   (1421 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی |
دریافت: 1395/1/17 | پذیرش: 1395/1/17 | انتشار: 1395/1/17

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه پژوهشی حکیم می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Hakim Journal

Designed & Developed by : Yektaweb