دریافت: 25/11/93 پذیرش: 17/2/94
مقدمه: زنان نخستزا برای شروع و ادامه شیردهی با چالشهای زیادی روبرو هستند. خودکارآمدی شیردهی یک متغیر روانشناختی و انگیزشی مهم و در عین حال تعدیلپذیر برای تداوم تغذیه با شیرمادر است. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر آموزش شیردهی از طریق همتا بر خودکارآمدی شیردهی در زنان نخستزا انجام شد.
روش کـار: در این مطالعه کارآزمایی خوشهای، شش مرکز بهداشتی درمانی شهر دامغان به طور تصادفی ساده در دو گروه کنترل و مداخله قرارگرفتند. 107 مادر نخستزا از هر مرکز به صورت نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. گروه کنترل، تحت آموزش معمول و استاندارد مراکز بهداشتی درمانی شامل دو جلسه آموزش شیردهی، یک جلسه قبل از زایمان و یک جلسه بعد از زایمان قرار گرفتند ولی گروه مداخله، علاوه بر آموزشهای معمول، دو جلسه آموزش شیردهی دیگر را از یک همتای واجد شرایط و با دو سال تجربه شیردهی در زمان قبل و بعد از زایمان دریافت کردند. گردآوری دادهها با استفاده از پرسشنامه خودکارآمدی شیردهی دنیس در هفته هشتم پس از زایمان انجام شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمونهای تی مستقل و کایدو در سطح معناداری 95% صورت گرفت.
یافتهها: دو گروه از نظر متغیرهای دموگرافیک همگن بودند. نتایج مطالعه نشان داد میانگین نمره خودکارآمدی در گروه مداخله 08/6± 78/51 و در گروه کنترل 23/6± 55/46 میباشد. به طوری که میانگین نمره خودکارآمدی در گروه مداخله و کنترل تفاوت معناداری (001/0>p) داشتند.
نتیجهگیری: یافتههای پژوهش حاضر نشان داد که آموزش شیردهی از طریق همتا موجب افزایش خودکارآمدی شیردهی در زنان نخستزای گروه مداخله نسبت به گروه کنترل در بازه زمانی هشت هفته پس از مداخله شد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |