دوره 17، شماره 4 - ( زمستان 1393 )                   جلد 17 شماره 4 صفحات 349-343 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mansourian M, Rastgari Mehr B, Moradi Kohngi Z, Karimi Gartamani A, Shafieyan Z, Rezapoor A, et al . Knowledge Translation and Exchange in Research Projects at Ilam University of Medical Sciences, 2008-2012 . Hakim 2015; 17 (4) :343-349
URL: http://hakim.tums.ac.ir/article-1-1448-fa.html
مرتضی منصوریان ، بابک رستگاری‌مهر ، زینب مرادی‌کهنگی ، آرزو کریمی‌قرطمانی ، زهرا شفیعیان ، عزیز رضاپور ، و همکاران.. بررسی وضعیت انتقال و تبادل دانش حاصل از پژوهش‌های مصوب دانشگاه علوم پزشکی ایلام در سال‌های 1387تا1391. تحقیقات نظام سلامت حکیم. 1393; 17 (4) :343-349

URL: http://hakim.tums.ac.ir/article-1-1448-fa.html


1- ، mqorbani1379@yahoo.com
چکیده:   (6721 مشاهده)

  مقدمه: تحقیقات علوم پزشکی تنها در صورتی باعث ارتقای سلامت جامعه می‌شوند که نتایج آن به استفاده‌کنندگان انتقال یابد و باعث ایجاد تغییرات در زمینه‌های اجتماعی، سیاسی، بهداشتی و جمعیتی شود. پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت انتقال دانش حاصل از پژوهش‌های مصوب دانشگاه علوم پزشکی ایلام در سال‌های 1387 تا1391 انجام شد.

  روش کـار: این مطالعه یک تحقیق مقطعی توصیفی تحلیلی بود که در آن 135 طرح تحقیقاتی خاتمه یافته دانشگاه علوم پزشکی ایلام در سال‌های 1387 تا 1391، به وسیله چک‌لیست مورد بررسی قرار گرفتند. چک‌لیست پژوهش برای 100 طرح تحقیقاتی تکمیل گردید. داده‌های جمع‌آوری شده به وسیله نرم‌افزار SPSS و آمار توصیفی و آزمون آنالیز واریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

  یافته‌ها: در مجموع، 74 طرح (74%) از نوع کاربردی، 2 طرح (2%) بنیادی و 24 طرح (24%) بنیادی-کاربردی بودند. بیشترین نوع طرح تحقیقاتی انجام شده، مطالعات مقطعی با فراونی 63 (63%) طرح، و بعد از آن مطالعات مداخله‌ای با فراوانی 13 (13%) طرح بود. تنها 2 (2%) طرح مصوب با طرح‌های اجرا شده قبلی توسط محقق در ارتباط بود و از بین یک صد طرح، فقط 3 طرح (3%) به طور مشترک با مراکز دیگر انجام شده بود و 12/0% از بودجه تحقیقاتی کل طرح‌ها از خارج از دانشگاه تأمین شده بود. در زمینه انتقال فعال نتایج تحقیق، میانگین امتیاز محققین دانشگاه 4/2±6 از 28 امتیاز (42/21%) بود ولی در زمینه فعالیت‌های غیرفعال مانند انتشار نتایج در مجلات داخلی و بین‌المللی، 6/2±9 امتیاز از 28 امتیاز (14/32%) کسب شده بود.

  نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج این مطالعه به نظر می‌رسد قالب پروپوزال طرح تحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام نیاز به بازنگری دارد و لازم است گروه مخاطب طرح در پروپوزال و پیام برای مخاطب در گزارش نهایی گنجانده شود. تغییر در سیاست‌های ارتقای اعضای هیات علمی و جذب منابع خارج از دانشگاه جهت تحقیقات می‌تواند از زمینه‌های تقویت انتقال دانش در دانشگاه باشد.

 

متن کامل [PDF 185 kb]   (1067 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی |
دریافت: 1394/5/26 | پذیرش: 1394/5/26 | انتشار: 1394/5/26

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه پژوهشی حکیم می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Hakim Journal

Designed & Developed by : Yektaweb