مقدمه: رضایت خانواده، پیامد قابل سنجش مهم کیفیت مراقبت در بخش مراقبت ویژه میباشد. حمایت معنوی و درگیر کردن خانواده در فرآیند تصمیمگیری در مورد بیمار، نقش مهمی در رضایت آنها دارد. به نظر میرسد مراقبت خانوادهمحور، یکی از رویکردهای دارای قابلیت دستیابی به این هدف باشد؛ ولی هنوز اطلاعات در این زمینه در کشور ما اندک است. لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر مراقبت خانوادهمحور بر رضایتمندی خانواده بیماران بستری در بخش مراقبت ویژه بزرگسال انجام گرفت.
روش کار: این مطالعه تجربی از نوع کارآزمایی بالینی تصادفی در سال 1392 در دو بخش مراقبت ویژه داخلی و جراحی اعصاب بیمارستان شهید رهنمون یزد انجام شد. با نمونهگیری تصادفی، عضو خانواده 74 بیمار وارد مطالعه شدند. گردآوری اطلاعات با پرسشنامه در روز سوم و هفتم بستری انجام شد. پس از تکمیل اولیه پرسشنامه، خانواده بیماران گروه مداخله، تحت مراقبت خانوادهمحور و گروه کنترل، تحت مراقبت روتین قرار گرفتند. دادههای قبل و بعد از مداخله تحت نرمافزار SPSS نسخه 18 تجزیه و تحلیل شد.
یافتهها: میانگین و انحراف معیار نمره اولیه رضایت خانواده در گروه کنترل 88/11±86/56 و در گروه تجربه 12/13±80/54 بود که در مقایسه تفاوت معناداری نداشت (480/0= p ). بعد از اجرای مداخله، افزایش معنادار آماری نمره رضایت گروه تجربه (61/10±66) نسبت به گروه کنترل (62/10±68/55) نشان داده شد (0001/0> p ).
نتیجهگیری: طبق نتایج حاصله، مراقبت خانوادهمحور میتواند رضایت خانواده بیمار بستری در بخش مراقبت ویژه را ارتقا بخشد. لذا پیشنهاد میشود این مدل مراقبت در بخشهای مراقبت ویژه بکار گرفته شود و برنامهریزی جهت رفع موانع اجرای مراقبت خانوادهمحور، مد نظر سیاستگزاران حرفه پرستاری قرار گیرد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |