دوره 17، شماره 3 - ( پاییز 1393 1393 )                   جلد 17 شماره 3 صفحات 183-177 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Izadi N, Soori H, Najafi F, Hashemi nazari SS, Khosravi A, Salari A. Epidemiological Pattern of Road Traffic Injuries in Kermanshah District in 2010 . Hakim 2014; 17 (3) :177-183
URL: http://hakim.tums.ac.ir/article-1-1363-fa.html
ندا ایزدی ، حمید سوری ، فرید نجفی ، سید سعید هاشمی‌نظری ، اردشیر خسروی ، آرش سالاری . الگوی اپیدمیولوژیک مصدومیت‌های ترافیکی در شهرستان کرمانشاه در سال 89. تحقیقات نظام سلامت حکیم. 1393; 17 (3) :177-183

URL: http://hakim.tums.ac.ir/article-1-1363-fa.html


1- ، hsoori@yahoo.com
چکیده:   (6683 مشاهده)

 

  دریافت: 3/3/93 پذیرش: 20/6/93

 

مقدمه: الگوی مصدومیت‌های ترافیکی و مرگ و آسیب‌های ناشی از آن در مناطق مختلف جغرافیایی بسیار متفاوت می‌باشد. این مطالعه با هدف تعیین الگوی اپیدمیولوژیکی مصدومیت‌های ترافیکی در شهرستان کرمانشاه در سال 1389 انجام پذیرفت.

  روش کـار: در این مطالعه مقطعی، از اطلاعات پرونده‌های موجود در پزشکی قانونی، برای تعیین الگوی اپیدمیولوژیکی استفاده شد. اطلاعات با استفاده از چک‌لیستی شامل متغیرهای دموگرافیک و اطلاعات مربوط به مصدومیت‌ها جمع‌آوری شد. طبقه‌بندی افراد بر اساس علت مرگ با استفاده از کدهای دهمین طبقه‌بندی بیماری‏ها ( ICD-10 )، و گروه‌بندی آسیب‌ها بر حسب ماهیت ( Nature of injury ) مطابق با گروه‌بندی 23 تایی موجود در بار جهانی بیماری‏ها ( GBD 2010 ) صورت گرفت. کلیه اطلاعات به نرم‌افزار Stata وارد شدند و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

  یافته‌ها: میانگین سنی 3522 فرد وارد شده در این مطالعه 5/17±5/33 سال بود. 5/68% از افراد مرد بودند. بیشترین تعداد مرگ و آسیب مربوط به گروه سنی 29-15 سال بود. 5/70% تصادفات منجر به مرگ به صورت برون شهری اتفاق افتاده بود. 3/40% علت خارجی مرگ مربوط به خودروهای سواری بود. بین وضعیت متوفی در هنگام مرگ و محل تصادف ارتباط معناداری یافت شد به طوری که بیشترین مرگ برون‌شهری مربوط به سرنشینان و رانندگان و بیشترین مرگ درون‌شهری مربوط به عابرین پیاده بود (001/0 p< ). 7/20% آسیب بر حسب ماهیت، مربوط به آسیب‌های خفیف بود.

  نتیجه‌گیری: با توجه به بیشتر بودن تعداد تصادفات برون شهری، اقدامات پیشگیرانه و برنامه‌ریزی‌های مناسب در جهت افزایش ایمنی جاده‌ها و راه‌ها به خصوص راه‌های بین شهری و نظارت دقیق بر اجرای بستن اجباری کمربند و رعایت قوانین و سرعت‌های مجاز ضروری به نظر می‌رسد.

 

متن کامل [PDF 175 kb]   (1268 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی |
دریافت: 1393/10/30 | پذیرش: 1393/10/30 | انتشار: 1393/10/30

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه پژوهشی حکیم می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Hakim Journal

Designed & Developed by : Yektaweb