دوره ۱۷، شماره ۱ - ( بهار ۱۳۹۳ )                   جلد ۱۷ شماره ۱ صفحات ۲۱-۱۵ | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ahmadian L, Ghasemi E, Khajouei R. Evaluating the Process of Requesting and Collecting Laboratory Test Results from Nurses’ Viewpoints before and after HIS Implementation . Hakim 2014; 17 (1) :15-21
URL: http://hakim.tums.ac.ir/article-1-1241-fa.html
لیلا احمدیان ، الناز قاسمی ، رضا خواجوئی . ارزیابی فرآیند درخواست و دریافت نتایج آزمایش‌ها از دیدگاه پرستاران قبل و بعد از نصب سیستم اطلاعات بیمارستانی (HIS). تحقیقات نظام سلامت حکیم. ۱۳۹۳; ۱۷ (۱) :۱۵-۲۱

URL: http://hakim.tums.ac.ir/article-۱-۱۲۴۱-fa.html


۱- ، r.khajouei@yahoo.com
چکیده:   (۸۱۹۲ مشاهده)

 

  دریافت: 5/1/92 پذیرش: 23/10/92

  مقدمه: پیشرفت تکنولوژی و توسعه سیستم‌های اطلاعات سلامت، نوید بهبود فرآیندهای مراقبتی بیماران را داده است. فرآیند درخواست و دریافت نتایج آزمایش‌ها از جمله این فرآیندهاست. این مقاله به مطالعه این فرآیند از دیدگاه پرستاران قبل و بعد از نصب سیستم اطلاعات بیمارستانی (HIS) پرداخته است.

  روش کـار: این پژوهش یک مطالعه توصیفی- مقطعی است. نمونه پژوهش منطبق با جامعه آن و شامل پرستاران بخش اورژانس بود که تجربه کار با سیستم دستی (کاغذی) و کامپیوتری را داشتند. گردآوری اطلاعات به روش مصاحبه، در مورد فرآیند درخواست و دریافت نتایج آزمایش‌ها در سیستم دستی و کامپیوتری انجام شد و مزایا و معایب هر دو روش بررسی گردید. همچنین دیدگاه پرستاران نسبت به نقش HIS در بهبود این فرآیند با استفاده از یک پرسشنامه بررسی شد. روایی پرسشنامه از روش روایی محتوا به دست آمد. پس از تجزیه و تحلیل داده‌ها، نمودار فرآیند هر دو روش ترسیم و مقایسه گردید.

  یافته‌ها: فرآیند کامپیوتری درخواست و دریافت آزمایش نسبت به روش دستی دارای تعداد بیشتری مرحله بود. اما پرستاران مزایای بیشتر و معایب کمتری برای این روش برشمردند. از دیدگاه پرستاران، HIS باعث کاهش بار کاری (85%)، افزایش سرعت و دقت (85%)، سهولت انجام کار (90%) و کاهش زمان کلی فرآیند درخواست و دریافت نتایج آزمایش‌ها (70%) می‌شود.

  نتیجه‌گیری: اگر چه از برخی جها ت، سیستم کامپیوتری نیاز به ارتقا دارد، در مجموع، HIS باعث بهبود فرآیند درخواست و دریافت آزمایش نسبت به دوره قبل از نصب HIS شده است.

واژه‌های کلیدی: HIS، فرآیند، آزمایش، پرستاران، ارزیابی
متن کامل [PDF 176 kb]   (۱۲۹۵ دریافت)    

دریافت: 1392/12/21 | پذیرش: 1392/12/21 | انتشار: 1392/12/21

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه پژوهشی حکیم می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Hakim Journal

Designed & Developed by : Yektaweb