دریافت: 28/4/92 پذیرش: 19/8/92
مقدمه: احتمال وقوع تقاضای القایی و شدت اثرات آن، حاصل تعامل طیف وسیعی از عوامل است که بر رفتار پزشک و بیمار تأثیر میگذارد و همچنین متأثر از ترتیبات سازمانی و قوانین بازار برای خدمات پزشکی است. هدف این مقاله بررسی عوامل کلان مؤثر بر پدیده تقاضای القایی با استفاده از تجربیات صاحبنظران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان است.
روش کـار: روش تحقیق به شیوه کیفی میباشد. از مصاحبه نیمهساختار یافته برای گردآوری دادهها استفاده شد. نمونهگیری به روش هدفمند انجام شد و تا اشباع دادهها ادامه یافت. تعداد 17 نفر مورد مصاحبه قرار گرفتند. معیارهایی مانند «موثق بودن اطلاعات»، «قابل اعتماد بودن» و «قابل تثبیت بودن» دادهها در نظر گرفته شد. به مصاحبه شوندگان اطمینان داده شد که نامی از آنها برده نمیشود و تمامی اطلاعات آنها محرمانه باقی خواهد ماند. از روش تجزیه و تحلیل موضوعی برای تحلیل دادهها استفاده گردید.
یافتهها: در این پژوهش، براساس تحلیل موضوعی انجام شده، 77 زیر موضوع و سه موضوع اصلی به دست آمد. این سه موضوع اصلی شامل علل زیربنایی، علل اجتماعی، علل ساختاری سازمانی مؤثر بر تقاضای القایی بود. هر کدام از این موضوعات نیز دارای زیر- موضوعاتی بودند.
نتیجهگیری: نتایج این پژوهش چارچوبی را برای بررسی علل کلان تقاضای القایی ارایه میکند. علل به دست آمده در این پژوهش شامل مواردی همچون پیچیده بودن پزشکی، عدم تقارن اطلاعات بین ارایه کننده خدمت و مصرف کننده، عدم قطعیت بالینی، باورهای نادرست مردم، تبلیغات، نظارت ناکافی، رایج نبودن راهنماهای بالینی، ضعف در سیستم آموزشی و نادیده گرفتن اخلاق پزشکی بود. این یافتهها به سیاستگذاران بخش سلامت کمک میکند تا با رویکردی روشنبینانه به بررسی پدیده تقاضای القایی بپردازند. پیشنهاد میشود در جهت کنترل تقاضای القایی آگاهی افراد جامعه افزایش یابد و انگیزههای مالی ارایهدهندگان خدمات سلامت به کمک سیاستگذاریهای مناسب کنترل شود و از راهنماهای بالینی به عنوان یک ابزار قدرتمند برای نظارت بر عملکرد پزشکان استفاده شود.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |