دوره 16، شماره 4 - ( زمستان 1392 )                   جلد 16 شماره 4 صفحات 328-317 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Keyvanara M, Karimi S, Khorasani E, Jafarian jazi M. Opinions of Health System Experts about Main Causes of Induced Demand: a Qualitative Study . Hakim 2014; 16 (4) :317-328
URL: http://hakim.tums.ac.ir/article-1-1201-fa.html
محمود کیوان‌آرا ، سعید کریمی ، الهه خراسانی ، مرضیه جعفریان‌جزی . دیدگاه صاحب‌نظران سیستم سلامت درباره علل کلان مؤثر بر تقاضای القایی؛ یک مطالعه کیفی. تحقیقات نظام سلامت حکیم. 1392; 16 (4) :317-328

URL: http://hakim.tums.ac.ir/article-1-1201-fa.html


1- ، khorasani.elahe@yahoo.com
چکیده:   (11420 مشاهده)

  دریافت: 28/4/92 پذیرش: 19/8/92

 

  مقدمه: احتمال وقوع تقاضای القایی و شدت اثرات آن، حاصل تعامل طیف وسیعی از عوامل است که بر رفتار پزشک و بیمار تأثیر می‌گذارد و همچنین متأثر از ترتیبات سازمانی و قوانین بازار برای خدمات پزشکی است. هدف این مقاله بررسی عوامل کلان مؤثر بر پدیده تقاضای القایی با استفاده از تجربیات صاحب‌نظران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان است.

  روش کـار: روش تحقیق به شیوه کیفی می‌باشد. از مصاحبه نیمه‌ساختار یافته برای گردآوری داده‌ها استفاده شد. نمونه‌گیری به روش هدفمند انجام شد و تا اشباع داده‌ها ادامه یافت. تعداد 17 نفر مورد مصاحبه قرار گرفتند. معیارهایی مانند «موثق بودن اطلاعات»، «قابل اعتماد بودن» و «قابل تثبیت بودن» داده‌ها در نظر گرفته شد. به مصاحبه شوندگان اطمینان داده شد که نامی از آن‌ها برده نمی‌شود و تمامی اطلاعات آن‌ها محرمانه باقی خواهد ماند. از روش تجزیه و تحلیل موضوعی برای تحلیل داده‌ها استفاده گردید.

  یافته‌ها: در این پژوهش، براساس تحلیل موضوعی انجام شده، 77 زیر موضوع و سه موضوع اصلی به دست آمد. این سه موضوع اصلی شامل علل زیربنایی، علل اجتماعی، علل ساختاری سازمانی مؤثر بر تقاضای القایی بود. هر کدام از این موضوعات نیز دارای زیر- موضوعاتی بودند.

  نتیجه‌گیری: نتایج این پژوهش چارچوبی را برای بررسی علل کلان تقاضای القایی ارایه می‌کند. علل به دست آمده در این پژ‍وهش شامل مواردی همچون پیچیده بودن پزشکی، عدم تقارن اطلاعات بین ارایه کننده خدمت و مصرف کننده، عدم قطعیت بالینی، باورهای نادرست مردم، تبلیغات، نظارت ناکافی، رایج نبودن راهنماهای بالینی، ضعف در سیستم آموزشی و نادیده گرفتن اخلاق پزشکی بود. این یافته‌ها به سیاست‌گذاران بخش سلامت کمک می‌کند تا با رویکردی روشن‌بینانه به بررسی پدیده تقاضای القایی بپردازند. پیشنهاد می‌شود در جهت کنترل تقاضای القایی آگاهی افراد جامعه افزایش یابد و انگیزه‌های مالی ارایه‌دهندگان خدمات سلامت به کمک سیاست‌گذاری‌های مناسب کنترل شود و از راهنماهای بالینی به عنوان یک ابزار قدرتمند برای نظارت بر عملکرد پزشکان استفاده شود.

 

متن کامل [PDF 228 kb]   (1746 دریافت)    

دریافت: 1392/9/27 | پذیرش: 1392/9/27 | انتشار: 1392/9/27

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه پژوهشی حکیم می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Hakim Journal

Designed & Developed by : Yektaweb