وجود و بکارگیری یک الگوی مناسب و کاربردی برای ارزیابی عملکرد بیمارستانها، میتواند به پاسخگویی، ارتقای کیفیت خدمات و افزایش رضایت مشتری بیانجامد. تا این اواخر ارزیابی عملکرد، یک نوآوری ِصرف تلقی میشد؛ در حالی که امروز طراحی نظام ارزیابی عملکرد به یک ضرورت و اقدام فوری تبدیل شده است. با این وجود، سنجش، ارزیابی و بهبود عملکرد بیمارستان بر خلاف ظاهر، کار آسانی نمیباشد. اغلب الگوهای ارزیابی عملکرد بیمارستان یا کانون توجه محدود دارند یا ابعاد متفاوتی از عملکرد را میسنجند. برخی از آنها بیشتر بر عناصر ساختاری یا دروندادها، برخی بر سنجش فرآیندها و برخی دیگر بر نتایج متمرکز شدهاند و کمتر دیده شده است که نظامهای ارزیابی عملکرد بیمارستان سنجشهای متعادلی از دروندادها، فرآیندها و بروندادها را شامل شوند. در شکلگیری نظام ارزیابی عملکرد مشارکت ذینفعان بیمارستان اهمیت زیادی دارد؛ بنابراین نظام ارزیابی عملکرد بیمارستان، باید با مشارکت و همکاری آنان در همه مراحل از طراحی و اجرا تا انتشار دادهها همراه شود. اگرچه طراحی نظام ارزیابی عملکرد بیمارستان ضروری است، با چالشهای گستردهای مواجه است. از جمله چالشهای موجود در طراحی نظام ارزیابی عملکرد بیمارستان، تعیین هدف از ارزیابی عملکرد، ارزیابی جنبههای متفاوت عملکرد بیمارستان، و حضور ذینفعان در طراحی نظام ارزیابی عملکرد میباشد. در این مطالعه که مروری بر منابع و آثار علمی مرتبط با طراحی نظام ارزیابی عملکرد میباشد، به اهمّ این چالشها پرداخته شده است.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |