دوره 15، شماره 4 - ( زمستان 1391 )                   جلد 15 شماره 4 صفحات 345-339 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khosravi Shadmani F, Soori H, Ainy E, Zayeri F, Mehmandar MR. Comparison of Road Traffic Death Occurrence within Urban and Metropolitan Roads Focusing on Environmental Factors . Hakim 2013; 15 (4) :339-345
URL: http://hakim.tums.ac.ir/article-1-1081-fa.html
فاطمه خسروی‌شادمانی ، حمید سوری ، الهه عینی ، فرید زایری ، محمدرضا مهماندار . مقایسه رخداد مرگ سوانح ترافیکی در محورهای درون و برون‌شهری با تکیه بر عوامل محیطی. تحقیقات نظام سلامت حکیم. 1391; 15 (4) :339-345

URL: http://hakim.tums.ac.ir/article-1-1081-fa.html


1- ، hsoori@yahoo.com
چکیده:   (8702 مشاهده)

  مقدمه: عوامل محیطی یکی از عوامل خطر مهم در سوانح ترافیکی می‌باشند. این مطالعه با هدف تعیین ارتباط بین سوانح ترافیکی و عوامل محیطی در محورهای درون و برون‌شهری انجام شد.

  روش کـار: بر اساس داده‌های موجود، 861074 نفر با پیامد فوتی و غیر فوتی وارد مطالعه شدند. عوامل محیطی مورد بررسی عبارت بودند از: نقص جاده، وضعیت روشنایی، سطح جاده، وضعیت هوا، نوع منطقه و مکان هندسی که این اطلاعات از موارد ثبت شده توسط پلیس راهنمایی و رانندگی کشور استخراج و مورداستفاده قرار گرفتند. یافته‌ها در قالب آمار توصیفی ارایه و تحلیل آن‌ها با آزمون رگرسیون لجستیک صورت گرفت.

  یافته‌ها: میانگین سنی و انحراف‌معیار جامعه مورد بررسی 61/10 ± 02/34 بود. 91% مرد و 1/7% زن بودند و جنسیت 9/1% ثبت نشده بود. مهم‌ترین متغیرهای اثرگذار بر کشندگی سوانح ترافیکی در محورهای درون شهری لغزندگی سطح جاده
(84/56 OR= )، رانندگی در طلوع آفتاب (30/5 OR= )، جاده یخبندان و برفی (82/1 OR= )، منطقه کوهستانی (60/4 OR= )، هوای طوفانی و غبارآلود (79/1 OR= ) و مکان مستقیم/سر بالایی/سرپایینی (26/1 OR= ) بود. همچنین اثرگذارترین متغیرها در محورهای برون‌شهری اختلاف بین سطح آسفالت و شانه‌راه (91/2 OR= )، رانندگی در طلوع آفتاب (12/2 OR= )، جاده خیس (42/1 OR= )، منطقه کوهستانی (32/1 OR= )، هوای مه‌آلود (10/2 OR= ) و مکان مستقیم/سر بالایی/سرپایینی (7/1 OR= ) بود.

  نتیجه‌گیری: تعامل فاکتورهای هندسه محل، شرایط آب و هوایی، وضعیت روشنایی، سطح جاده، و نوع منطقه خطر تصادفات را به شدت افزایش می‌دهند. بنابراین نیازمند توجه بیشتر سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان در امر سوانح ترافیکی می‌باشد که مداخلاتی را روی اثرگذارترین عوامل طراحی نمایند.

 

متن کامل [PDF 322 kb]   (1765 دریافت)    

دریافت: 1391/12/16 | انتشار: 1391/10/26

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه پژوهشی حکیم می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Hakim Journal

Designed & Developed by : Yektaweb