دوره 26، شماره 2 - ( تابستان 1402 )                   جلد 26 شماره 2 صفحات 177-151 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abolhasani M, Nazemi F, Fayyaz F, Pourrahim Keshvari Z, Moslehi H. Systematic review of the educational documents of the Mental Health and Substance Abuse Department of the Ministry of Health in the field of parenting with an emphasis on IranianIslamic indicators. Hakim 2023; 26 (2) :151-177
URL: http://hakim.tums.ac.ir/article-1-2263-fa.html
ابوالحسنی منصوره، ناظمی فاطمه، فیاض فاطمه، پوررحیم کشوری زهرا، مصلحی حامد. مرور نظام مند اسناد آموزشی دفتر سلامت روانی- اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت در حوزه فرزندپروری؛ با تاکید بر شاخص های ایرانی-اسلامی. تحقیقات نظام سلامت حکیم. 1402; 26 (2) :151-177

URL: http://hakim.tums.ac.ir/article-1-2263-fa.html


1- استادیار، گروه روان شناسی مشاوره و تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
2- دکتری روان شناسی عمومی، گروه روان شناسی، داشگاه پیام نور، ایران، تهران.
3- گروه روان شناسی و علوم تربیتی، پژوهشکده زنان، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.
4- دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی اسلامی، مثبت گرا، گروه روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز، تهران، ایران.
5- استادیار، گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. ، moslehi95@ut.ac.ir
چکیده:   (304 مشاهده)

مقدمه: وزارت بهداشت به عنوان تولیت سالمت روان و شبکه بهداشت و درمان مهم ترین بازوان ارتقای سلامت روان در ایران به حساب می آیند. در همین راستا هدف از پژوهش حاضر بررسی و ارزیابی نظام مند مستندات آموزشی موجود در حوزه فرزندپروری دفتر سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت با تمرکز بر شاخص های ایرانی و اسلامی بود.
روش کار: جامعه آماری شامل کلیه اسناد آموزشی موجود در دفتر سلامت روان وزارت بهداشت در حوزه فرزندپروری بود که طی مراحلی با تحلیل و ارزیابی 34 فایل محتوایی، مستنداتی شامل 1036 صفحه کتابچه آموزشی و داستانی و 21 قطعه فیلم آموزشی جهت بررسی انتخاب شده و به روش مطالعه نظام دار و براساس شاخص های ارزیابی متخصصین روان شناسی این حوزه مورد نقد و بررسی قرار گرفتند.
یافته ها: شاخص هایی طی برگزاری پنل های تخصصی و مستمر توسط 10 نفر از روانشناسان متخصص در زمینه فرزندپروری بدست آمد که عبارت بودند از رویکردی جامع و مناسب، جامعیت محتوا در حوزه مسائل کودک و نوجوان، تفکیک دوره های رشدی، نگرش تکریم آمیز نسبت به فرزند، توجه به فرهنگ ایرانی-اسلامی، توجه به اقلیم، خانواده به عنوان یک سیستم پویا در تربیت فرزند و توجه به عامل جنسیت در آموزش ها.
نتیجه گیری: با توجه به اهمیت موضوع فرزند پروری و تربیت نسل در جامعه اسلامی ایران و اثراتی که می تواند در فرهنگ حاکم بر آینده این جامعه در تمامی ابعاد آن داشته باشد، لازم است دقت و بازنگری دیگری بر روی محتواهای موجود از منظر این شاخص ها انجام گردد.

متن کامل [PDF 851 kb]   (34 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1403/5/20 | پذیرش: 1402/6/21 | انتشار: 1402/6/21

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه پژوهشی حکیم می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Hakim Journal

Designed & Developed by : Yektaweb