مقدمه: وزارت بهداشت به عنوان تولیت سالمت روان و شبکه بهداشت و درمان مهم ترین بازوان ارتقای سلامت روان در ایران به حساب می آیند. در همین راستا هدف از پژوهش حاضر بررسی و ارزیابی نظام مند مستندات آموزشی موجود در حوزه فرزندپروری دفتر سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت با تمرکز بر شاخص های ایرانی و اسلامی بود.
روش کار: جامعه آماری شامل کلیه اسناد آموزشی موجود در دفتر سلامت روان وزارت بهداشت در حوزه فرزندپروری بود که طی مراحلی با تحلیل و ارزیابی 34 فایل محتوایی، مستنداتی شامل 1036 صفحه کتابچه آموزشی و داستانی و 21 قطعه فیلم آموزشی جهت بررسی انتخاب شده و به روش مطالعه نظام دار و براساس شاخص های ارزیابی متخصصین روان شناسی این حوزه مورد نقد و بررسی قرار گرفتند.
یافته ها: شاخص هایی طی برگزاری پنل های تخصصی و مستمر توسط 10 نفر از روانشناسان متخصص در زمینه فرزندپروری بدست آمد که عبارت بودند از رویکردی جامع و مناسب، جامعیت محتوا در حوزه مسائل کودک و نوجوان، تفکیک دوره های رشدی، نگرش تکریم آمیز نسبت به فرزند، توجه به فرهنگ ایرانی-اسلامی، توجه به اقلیم، خانواده به عنوان یک سیستم پویا در تربیت فرزند و توجه به عامل جنسیت در آموزش ها.
نتیجه گیری: با توجه به اهمیت موضوع فرزند پروری و تربیت نسل در جامعه اسلامی ایران و اثراتی که می تواند در فرهنگ حاکم بر آینده این جامعه در تمامی ابعاد آن داشته باشد، لازم است دقت و بازنگری دیگری بر روی محتواهای موجود از منظر این شاخص ها انجام گردد.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |