مقدمه: جهان در کنار بحران تهدید بمب اتمی، بحران نابودی محیط زیست، بحران فقر جامعه، شاهد بحران اعتیاد نیز میباشد. یکی از مشکلات شایع در اکثر مددجویان معتاد، کاهش عزت نفس میباشد. عزت نفس، انعطافپذیری در مقابل تغییرات را افزایش داده و نگرشهای مثبت در جهت پیشرفت احساس خودکفایی را تقویت میکند. پژوهشهای پیرامون مسأله اعتیاد و ارایه راهکارهای درمانی غیر دارویی اعتیاد از اهمیت بسیار بالایی برخوردار میباشد. هدف از انجام مطالعه حاضر، بررسی تأثیر آموزش حل مسأله خانوادهمحور بر میزان عزت نفس مددجویان وابسته به مواد مخدر بوده است.
روش کار: این پژوهش یک مطالعه تجربی دو گروهی بود. پس از تأیید روایی و پایایی پرسشنامه عزت نفس کوپراسمیت، 60 مددجوی وابسته به مواد مخدر به صورت تصادفی در دو گروه 30 نفره آزمون و کنترل قرار گرفتند. تمامی واحدهای پژوهش، فرمها و پرسشنامه عزت نفس را قبل از مداخله تکمیل کردند. برای گروه آزمون به مدت دو ماه، هشت جلسه 45 دقیقهای جلسات حل مسأله خانوادهمحور برگزار شد. سپس هر دو گروه پرسشنامه عزت نفس را تکمیل کردند.
یافتهها: مداخله در گروه آزمون منجر به افزایش معناداری (0001/0 p= )، به میزان 5/4 برابر افزایش در نمره عزت نفس نسبت به گروه کنترل گردید.
نتیجهگیری: بکارگیری روش آموزشی حل مسأله آن هم با رویکرد خانوادهمحور میتواند در بهبود و تکمیل فرآیند درمانی ترک اعتیاد مددجویان به عنوان یک روش غیر دارویی مفید و مؤثر باشد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |