مقدمه: این پژوهش با هدف بررسی میزان شیوع اختلال نقص توجه/ بیشفعالی در بین دانشآموزان سال سوم ابتدایی شهرستان رشت در سال تحصیلی 87 -1386 انجام گرفت.
روش کـار: در این مطالعه توصیفی، 200 دانشآموز از بین مدارس ابتدایی شهر رشت به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند و پس از تکمیل فرم معلم و والدین پرسشنامه کانرز توسط معلمها و والدین شرکتکنندگان، دادههای به دست آمده با بهرهگیری از آزمون خیدو تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: به دلیل عدم همکاری برخی از والدین در فرآیند پژوهش، پرسشنامههای 19 نفر از شرکتکنندگان طی فرآیند پژوهش از پژوهش کنار گذاشته شدند و سپس دادهها مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج نشان داد که طبق گزارش معلمها، 26 نفر (4/14%) و طبق گزارش والدین، 32 نفر (67/17%) و برحسب گزارش هر دو، 14 نفر (7/7%) به اختلال نقص توجه/ بیشفعالی مبتلا هستند. همچنین نتایج به دست آمده نشان داد که از نظر معلمها، والدین و هردو آنها، تفاوت معناداری
(در سطح 05/0> p ) بین پسران و دختران از نظر ابتلا به این اختلال وجود ندارد.
نتیجهگیری: میزان شیوع گزارش شده توسط والدین، معلمها و هر دو در مقایسه با مطالعات پیشین نسبتاً بالا میباشد که دلیل احتمالی آن انتخاب نمونه از پایه تحصیلی سوم میباشد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |