مقدمه: سلامت روان یکی از عوامل مهم در کارآیی تحصیلی و شغلی دانشجویان پزشکی است که تحت تأثیر عوامل زیادی قرار دارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین باورهای خودکارآمدی، فراشناختی و تفکر انتقادی با سلامت روان دانشجویان علوم پزشکی صورت گرفت.
روش کار: این یک پژوهش توصیفی- تبیینی بود. در این پژوهش، 357 نفر از دانشجویان (196دختر و 161پسر) که در سال تحصیلی 90 -89 در دانشگاه علوم پزشکی مشهد مشغول به تحصیل بودند، به روش نمونهگیری خوشهای دو مرحلهای انتخاب شدند و با استفاده از پرسشنامههای خودکارآمدی عمومی شرر، باورهای فراشناختی ولز، مهارتهای تفکر انتقادی کالیفرنیا و سلامت عمومی گلدبرگ مورد ارزیابی قرار گرفتند . دادههای حاصل با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر، تجزیه و تفسیر شدند .
یافتهها: نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین خودکارآمدی و سلامت روان (001/0> p ، 74/0- = r )، فراشناخت و سلامت روان (001/0> p ، 56/0- = r ) و همچنین تفکر انتقادی و سلامت روان دانشجویان (001/0> p ، 17/0- = r ) رابطه معناداری وجود دارد. نتایج تحلیل مسیر نمایانگر این بود که مدل مسیری مورد نظر محققین با دادهها برازش دارد (048/0 RSMEA = ، 1 dF= ، 80/1 c 2 = ، 00/1 GFI= ، 97/0 AGFI= ). ضریب مسیر مستقیم خودکارآمدی بر سلامت روان (03/0 Se= ، 52/0- = β ) و همچنین ضریب مسیر اثرات مستقیم خودکارآمدی بر فراشناخت (06/0 Se= ، 45/ =0 β )، تفکر انتقادی بر فراشناخت (57/1 Se= ، 29/0= β ) و فراشناخت بر سلامت روان (02/0 Se = ، 25/0- =β) به لحاظ آماری معنادار بود .
نتیجهگیری: نتایج و یافتهها نشان داد علاوه بر این که خودکارآمدی، فراشناخت و تفکر انتقادی با سلامت روان رابطه مستقیم دارند، خودکارآمدی با میانجیگری فراشناخت بر سلامت روان تأثیر غیر مستقیمی داشته و بیشترین اثر کلی را بر سلامت روان دارد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |