دوره 14، شماره 3 - ( پاييز 1390 )                   جلد 14 شماره 3 صفحات 187-180 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kareshki H, Pakmehr H. The Relationship between Self-efficacy Beliefs, Meta-cognitive and Critical Thinking with Mental Health in Medical Sciences Students . Hakim 2011; 14 (3) :180-187
URL: http://hakim.tums.ac.ir/article-1-893-fa.html
حسین کارشکی ، حمیده پاک‌مهر . رابطه باورهای خودکارآمدی، فراشناختی و تفکر انتقادی با سلامت روان دانشجویان علوم پزشکی . تحقیقات نظام سلامت حکیم. 1390; 14 (3) :180-187

URL: http://hakim.tums.ac.ir/article-1-893-fa.html


1- ، pakmehr_1388@yahoo.com
چکیده:   (16029 مشاهده)

     مقدمه: سلامت روان یکی از عوامل مهم در کارآیی تحصیلی و شغلی دانشجویان پزشکی است که تحت تأثیر عوامل زیادی قرار دارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین باورهای خودکارآمدی، فراشناختی و تفکر انتقادی با سلامت روان دانشجویان علوم پزشکی صورت گرفت.

  روش کار: این یک پژوهش توصیفی- تبیینی بود. در این پژوهش، 357 نفر از دانشجویان (196دختر و 161پسر) که در سال تحصیلی 90 -89 در دانشگاه علوم پزشکی مشهد مشغول به تحصیل بودند، به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای دو مرحله‌ای انتخاب شدند و با استفاده از پرسشنامه‌های خودکارآمدی عمومی شرر، باورهای فراشناختی ولز، مهارت‌های تفکر انتقادی کالیفرنیا و سلامت عمومی گلدبرگ مورد ارزیابی قرار گرفتند . داده‌های حاصل با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر، تجزیه و تفسیر شدند .

  یافته‌ها: نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین خودکارآمدی و سلامت روان (001/0> p ، 74/0- = r )، فراشناخت و سلامت روان (001/0> p ، 56/0- = r ) و همچنین تفکر انتقادی و سلامت روان دانشجویان (001/0> p ، 17/0- = r ) رابطه معناداری وجود دارد. نتایج تحلیل مسیر نمایانگر این بود که مدل مسیری مورد نظر محققین با داده‌ها برازش دارد (048/0 RSMEA = ، 1 dF= ، 80/1 c 2 = ، 00/1 GFI= ، 97/0 AGFI= ). ضریب مسیر مستقیم خودکارآمدی بر سلامت روان (03/0 Se= ، 52/0- = β ) و همچنین ضریب مسیر اثرات مستقیم خودکارآمدی بر فراشناخت (06/0 Se= ، 45/ =0 β )، تفکر انتقادی بر فراشناخت (57/1 Se= ، 29/0= β ) و فراشناخت بر سلامت روان (02/0 Se = ، 25/0- =β) به لحاظ آماری معنادار بود .

  نتیجه‌گیری:  نتایج و یافته‌ها نشان داد علاوه بر این که خودکارآمدی، فراشناخت و تفکر انتقادی با سلامت روان رابطه مستقیم دارند، خودکارآمدی با میانجی‌گری فراشناخت بر سلامت روان تأثیر غیر مستقیمی داشته و بیشترین اثر کلی را بر سلامت روان دارد.

 

متن کامل [PDF 305 kb]   (3942 دریافت)    

دریافت: 1390/10/13 | انتشار: 1390/7/23

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه پژوهشی حکیم می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Hakim Journal

Designed & Developed by : Yektaweb