مقدمه: وجود پیام مشخص و اشاره به گروه مخاطب مستقیم انتقال دانش را تسهیل میکند. هدف مطالعه حاضر بررسی وضعیت مقالات سه برنامه سلامت (مادران باردار، دیابت و سل) از نظر ارایه پیام مشخص و اشاره به گروه مخاطب مستقیم و نیز بررسی عوامل مؤثر بر آنها بوده است.
روش کـار: مقالات پژوهشهای انجام شده بر روی جمعیتهای ایرانی در سه برنامه فوقالذکر که در سالهای 1380 تا 1385 در بانکهای اطلاعاتی ثبت شده بودند، جستجو شدند. مقالات علوم پایه حذف شدند و وجود پیام مشخص و اشاره به مخاطب مستقیم در باقی آنها بررسی گردید.
یافتهها: کل مقالات واجد شرایط به دست آمده 795 عدد بود. در این مقالات تنها 2/12% هم پیام مشخص داشتند و هم به مخاطب مستقیم اشاره کرده بودند. در بررسی چکیده مقالات، داشتن پیام مشخص با ساختارمند بودن چکیده ارتباط معناداری داشت p=0.003) ). در بررسی کل مقاله نیز، درمقالات نظام های بهداشتی اشاره به گروه مخاطب مستقیم به طور معناداری بیشتر بود p<0.001) ).
نتیجهگیری: به نظر میرسد ساختارمند نمودن چکیده در مجلات اقدام مؤثری برای ارایه پیام در مقالات باشد. پیشنهاد این است که برای گروه مخاطب مستقیم نیز بخشی در چارچوب مقالات در نظر گرفته شود.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |