دوره 25، شماره 3 - ( پاییز 1401 )                   جلد 25 شماره 3 صفحات 189-178 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Letafat Nejad M, Khosravi M, Abolhassani-Shahreza F. The Rights of Care Receivers in the Family Physician Program in Iran. Hakim 2022; 25 (3) :178-189
URL: http://hakim.tums.ac.ir/article-1-2202-fa.html
لطافت نژاد مژگان، خسروی محمدفاروق، ابوالحسنی شهر رضا فرید. حقوق خدمتگیران در برنامه پزشکی خانواده ایران. تحقیقات نظام سلامت حکیم. 1401; 25 (3) :178-189

URL: http://hakim.tums.ac.ir/article-1-2202-fa.html


1- دکتـری تخصصی مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، گروه خدمات سلامت، مؤسسه ملی تحقیقات سلامت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
2- دکترای تخصصی طب داخلی، دانشیار، گروه خدمات سلامت، مؤسسه ملی تحقیقات سلامت، دانشگاه علوم پزشکی و خدمـات بهداشـتی درمانـی تهران، تهران، ایران. ، farabolhassani@gmail.com
چکیده:   (242 مشاهده)

مقدمـه: دریافتکنندگان خدمات سلامت در برنامه پزشکی خانواده حقوقی دارند که نظام ارائه خدمات ملزم به اجرای آنهاست. شناسایی این حقوق، پیش ­زمینه ایجاد نظام کارآمد برای تضمین رعایت آنها است.
روش کار: مطالعه حاضر یک مطالعه ترکیبی است که در دو گام انجام شده است: مرور مقالات منتشرشده مرتبط با حقوق خدمتگیران در برنامه پزشکی خانواده ایران از سال 1401-1384 شمسی و سپس برگزاری نشست با هفت متخصص شامل دو متخصص اقتصاد سلامت، سه متخصص مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، یک متخصص سیاستگذاری سلامت و یک پزشک، بهمنظور جمع ­آوری نظرات آن ­ها برای تدوین سند حقوق خدمتگیران.
یافتهها: در مرحله اول پنج مطالعه یافت شد که متن کامل مقالات مورد مطالعه دقیق قرار گرفت. نتایج این مرحله نشان داد که آگاهی و نگرش مثبت مردم از حقوق خود، به­ ویژه در شهرهای بزرگ در وضعیت مناسبی قرار ندارد و این آگاهی با تحصیلات و سن ارتباطی معنیدار و مثبت دارد. نتایج این مرحله به شناسایی 40 مورد از مصادیق حقوق منجر گردید.
پسازآن محققین با استفاده از نظرات متخصصین به تدوین سند حقوق خدمتگیران مبادرت کردند. در این سند 12 حق شامل ایمنی، برخورداری از خدمات مؤثر، تداوم خدمت، رعایت شأن و احترام، برقراری ارتباط مؤثر، محیط مطبوع، حفظ حریم خصوصی، اظهارنظر و شکایت، انتخاب خدمتگر، دسترسی به خدمت، دسترسی به اطلاعات و مشارکت در تصمیمگیری برشمرده ­شده است.
نتیجهگیری: با توجه به عزم سیاستگذاران کشور در مورد گسترش اجرای برنامه پزشکی خانواده به شهرهای با جمعیت بیش از ۲۰ هزار نفر، تدوین و اجرای این سند میتواند به ارتقاء کیفیت خدمات و رضایتمندی افراد منجر شود.

واژه‌های کلیدی: پزشکی خانواده، حقوق بیمار، ایران
متن کامل [PDF 621 kb]   (131 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1402/3/22 | پذیرش: 1401/9/20 | انتشار: 1401/9/20

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه پژوهشی حکیم می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Hakim Journal

Designed & Developed by : Yektaweb